Sen kvittering för hemmalaget gav kryss i Växjö

Degerfors IF inledde 2024 års upplaga av Superettan med en målchanskavalkad som saknar motstycke i modern Degerfors-historia. Efter tio spelade minuter hade man träffat virket två gånger och bränt ett jätteläge från nära håll. Pashang Abdullas mål i minut 27 blev dock den första halvlekens enda, men det saknades inte bud på utökning.

I den andra halvleken hade hemmalaget vind i seglet men hade svårt att ta sig igenom Degerfors-försvaret. Rö’vitt fick rikta in sig på försvarsspel och även om det fanns flera chanser, så lyckades man inte utöka ledningen. Efter en knapp timme tilldöms Öster en straff som Wille Jakobsson limmar. Hemmalaget fortsatte att ånga på och utdelning kom till slut i den 92:a minuten när man lyckas kvittera. 1-1 blev också slutresultatet och laget får åka hem till Värmland med en poäng.

Sammandrag från matchen

Presskonferens

Se presskonferensen med William Lundin och Martin Foyston i spelaren nedan.

Matchfakta

Mål: 0-1 Pashang Abdulla (27′). 1-1 Chris-Albin Mörfelt (90+2′).

Varningar Degerfors IF: Nasiru Moro, Elyas Bouzaiene, Mamadouba Diaby.

Varningar Östers IF:

Startelva: Jakobsson – Wallin, Diaby, Moro – Bouzaiene, Holmén (ut 75′), Demirol, Ohlsson, Mammar – Lindgren (ut 67′), Abdulla.

Ersättare: Järlesand, Fisic (in 67′, ut 90+8′), Kassi (in 75′), Grönborg, Bichis, Pihlström (in 90+8′), Morgado.

Domare: Fredrik Oppong

Publik: 4 207