Seger för alla Degerfors IF:s tipselitlag

Degerfors IF:s alla tre Tipselitlag spelade hemmamatcher i Ligacupen under lördagen och det blev en riktig klang och jubeldag för DIF-lagen! Tre segrar och sammanlagda målskillnaden 16-3!

Först ut var U19-laget som tog emot FBK Karlstad. Efter en ganska blek första halvlek från DIF:s sida, trots ledning med 2-1, så visade hemmaspelarna upp ett mycket bättre spel i andra halvlek och vann matchen till slut med 6-1. Även om FBK skapade chanser att göra fler mål så var man ändå ett nummer mindre gentemot DIF-spelarna i denna match. Jesper Berglund och Mohammath Hamisi (se bilden) blev tvåmålskyttar och de övriga målen gjordes av Isaac Eriksson och Muataz Kalleb som gjorde comeback efter en lång skadefrånvaro.

U17-laget gästades av Jönköping Södra och efter en väl genomförd match så blev det en 4-1 seger för DIF. I den första halvleken var hemmalaget det klart bästa laget och gick också fram till en 2-0 ledning efter mål av Dorian Nikola och David Sahakyan. I den andra halvleken flyttade gästerna upp spelet och hade bud på reduceringsmål men DIF-målvakten William Fransson gjorde flera fina räddningar. Istället gick DIF fram till en 3-0 ledning då Jacob Andersson bröt sig fram och rullade behärskat in bollen bakom en chanslös målvakt.
Med 10 minuter kvar så fick gästerna en straff som Fransson var nära att rädda men reduceringen var ett faktum. Det blev dock ingen nerv i matchen då Hjalmar Lagerberg punkterade matchen med sitt 4-1 mål strax efter reduceringsmålet. Det var en gedigen insats av laget och en skön seger för killarna.

Sist ut av DIF-lagen var U16 som också ställdes mot Jönköping Södra. Hemmalaget tog direkt hand om taktpinnen och skapade ett flertal klara målchanser under första halvleken men trots det stod det bara 1-0 i halvtidsvilan efter mål av Danny Derbas.
Det blev dock proppen ur i andra halvlek och speciellt Elia Holm (bilden) hade en rolig eftermiddag då han gjorde tre mål inom loppet av 10 minuter och tog fram DIF till en 4-0 ledning. Carl Ljungberg och Jonathan Gatugård ökade på ledningen innan gästerna kunde reducera i sista minuten och skrev slutresultatet till 6-1. En mycket bra insats av hela laget med framför allt ett bra och rörligt anfallsspel.