Sargon Abraham återvänder till Degerfors IF

Efter två och ett halvt år i IFK Göteborg flyttar den offensive mittfältaren/anfallaren Sargon Abraham tillbaka till Stora Valla och Degerfors IF. 29-åringen, som senast han representerade Rödvitt gjorde 33 poäng (mål+assist) på 47 superettanmatcher, har skrivit på ett tvåårsavtal.

Det ska bli kul. Jag har följt Degerfors under året och tycker att det var välförtjänt att de tog klivet upp till allsvenskan. Det var i Degerfors jag hade min bästa tid som fotbollsspelare och det blir skönt att få komma tillbaka till Valla, säger Sargon Abraham.

Vad var det som gjorde att det stämde så bra för dig senast du var i klubben?

– Vi har ett spelsätt som passar mig. Jag fick stort förtroende och de visste hur de skulle få ut maximalt av mina kvalitéer.

Du är mycket bekant med klubben, såklart. Även om det var Stefan Jacobsson som hade huvudansvaret när du kom fanns ju Andreas Holmberg och Tobias Solberg där då också. Hur ser du på ditt samarbete med dem?

– Det är en av anledningarna till att jag valt att komma tillbaka till Degerfors. Jag har jobbat med dem tidigare och vet vad jag får.

Var tycker du att du passar bäst in bland de tre offensiva platserna i laget?

– Vi får se var tränarna vill ha mig. Degerfors offensiv har varit bra i superettan och producerat många mål, så det ska bli kul att komma dit och försöka förstärka.

Vad tror du att du kan uppnå tillsammans med resten av klubben under comeback-säsongen i allsvenskan?

– Jag tror vi kan överraska många i Fotbollssverige. Sedan får man se vart det leder, men jag tror att vi kan vara ett riktigt bra allsvenskt lag.

Sargon Abraham kom till Degerfors IF från Skövde AIK inför säsongen 2017 och gjorde tolv mål när DIF slutade i mitten av tabellen. Året därpå fortsatte succén vilket ledde till att IFK Göteborg värvade honom under sensommaren. 2020 gjorde Sargon sju poäng på 27 matcher för det Blåvitt som hade det tufft i allsvenskan.

– Det har gått väldigt fort och när den här chansen dök upp kändes det rätt redan från början. Han känner till klubben, vi känner till honom, supportrarna känner till honom. Det är en skicklig offensiv spelare som var väldigt lyckosam senast han var i Degerfors IF. Det är en bra värvning för oss och det känns väldigt bra att han kommer tillbaka, säger sportchef Patrik Werner.