Sarah Bergman klar för Degerfors IF

Den välmeriterade mittbacken Sarah Bergman är klar för Degerfors IF. Sarah kommer, bortsett från att spela i laget, även tillträda rollen som sportchef i Degerfors IF:s damlag.

Sarah Bergman inledde sin spelarkarriär i Karlstad-laget QBIK. Därefter har hon representerat Mallbacken och Eskilstuna United i Allsvenskan, innan hon återvände till Mallbacken.

– Jag har spelat fotboll sedan jag var sex år gammal. Under åren har det blivit spel i olika divisioner och med olika ungdomslandslag. Det som utmärker mig som spelare och person är väl att jag alltid är glad, framåt och har en vinnarskalle. När jag går in för någonting vill jag göra det till hundra procent.

På planen beskriver Sarah Bergman sig själv som en fysisk mittback som tycker om en mot en-dueller. En löpstark, snabb och brytningssäker spelare. Sarah har på senare år kombinerat fotbollen i Mallbacken med att arbeta som lärare i Kristinehamn. Hon nämner att hon tar med sig många av de viktiga egenskaper som läraryrket gett henne, både på och vid sidan av planen.

– Att vara lärare handlar mycket om att lära ut, vara pedagogisk och coacha. Det jag har med mig ut på planen är ju framför allt den coachande delen. Jag är bra på att kommunicera, vilket är A och O inom fotbollen.

Sarah kommer som tidigare nämnt inte bara att vara spelare utan kombinera rollen som spelare med att vara sportchef. En utmaning som hon ser fram emot.

– När jag fick frågan från Degerfors IF kände jag att det var ett steg i rätt riktning vidare genom fotbollen. Erbjudandet som jag fick i Degerfors IF med att kombinera sportchefsrollen och spelarrollen, kunde jag inte tacka nej till. Det är en ära för mig att få vara med och representera Degerfors IF. De förväntningarna som jag har på säsongen 2022 är att vi är med och håller oss kvar i division 1.

Vad blir det första du gör i din roll som sportchef?

– Till en början vara med och titta på, lära känna spelarna och alla som finns runtomkring. Hittills har jag sett en match och en träning, så det är lite tidigt att svara på den frågan.

Herrlagets sportchef tillika tränare i damlaget, Patrik Werner, är mycket nöjd med värvningen av Sarah Bergman som spelare och sportchef.

– Det är viktigt att vi får ordning på damverksamheten i Degerfors IF och Sarah är en viktig pusselbit när det handlar om att kunna ta nästa steg och etablera oss på en högre nivå. Hennes kompetenser, både som spelare och person, kommer i allra högsta grad att vara viktiga för oss. Hon har gedigen erfarenhet av att spela på en högre nivå och kan ta med sig mycket av det hit, säger Patrik Werner.

Sarah kommer i cirka två veckor att vara behjälplig i sitt tidigare lag Mallbackens IF, innan hon går över helt till Degerfors IF.

Varmt välkommen till Degerfors IF, Sarah Bergman!