Saidi målskytt när DIF fick med sig viktig poäng från Norrköping

Från att ha sladdat rejält i säsongsinledningen har Rödvitt nu börjat plocka poäng av allsvenska toppklubbar. Tre poäng hemma mot Djurgården följdes under torsdagskvällen upp med en poäng borta mot Norrköping.

Det var inledningsvis hemmalaget som förde matchen och imponerade med många tekniskt skickliga spelare. Peking lyckades dock inte skapa några överdrivet farliga chanser och Degerfors kunde hota hyfsat i sina offensiva omställningar.

Efter ett olyckligt baklängesmål kunde dock matchen fått en jobbig utveckling för DIF. En slarvig felpassning i backlinjen plockades upp av Norrköpings storstjärna Sead Haksabanovic som dribblade sig in i straffområdet och hittade fram med bollen till Samuel Adegbenro. 1-0 i 37:e minuten.

– Vi mötte ett väldigt bra IFK Norrköping och det blev en jättetuff match. Jag tycker att vi stod upp på ett väldigt bra sätt. Vi inledde den första halvleken bra, sedan fick Norrköping ta ledningen efter ett enkelt bolltapp. Sista tio minuterna av den halvleken gjorde vi ytterligare något misstag vilket kunde ha kostat oss ett 2-0-underläge, säger tränare Tobias Solberg.

Det kändes som att Norrköping hade ett litet övertag, men att de efter målet fick en period där de tog över ganska mycket.

– Ja, vi gick ner oss lite och blev lite ängsliga, vilket kanske inte är så konstigt mot ett bra lag som fått energi. Då blir det farligt på en gång. Det var skönt att halvtidsvilan kom och att vi fick samla ihop oss där.

Vad sa ni i paus?

– Det var lite frustrerat hos spelarna. Man har ju ofta med sig det senaste som hänt. Så vi försökte hitta en balans. Konstatera att vi hade gjort jättemycket bra i halvleken. Vi skulle hitta tillbaka till det rätta. Tiden talade för oss. Bara 1-0. Matchen levde. Skulle vi få till ett 1-1-mål skulle Norrköping darra. Sedan inledde vi den andra halvleken på ett jättebra sätt. Vi fick kontroll på matchen, lät Norrköping jaga och så gjorde vi ett fantastiskt fint mål. Många passningar innan Lindell hittade Saidi snett-inåt-bakåt. Ett jättefint avslut och 1-1. Det kändes som att det hängde i luften.

Kvitteringsmålet kom i den 57:e minuten. Abdo Saidis första mål i allsvenskan.

– Sett på förhand är vi det lag som är mest nöjt med en poäng. Norrköping ska vinna en sådan här match och tryckte ju på. Då blir det kanske automatiskt så att de får kommandot, men vi försvarade oss jättebra. Visst, de hade ett stolpskott men Jeff Gal gjorde en jättebra insats i målet. Alla försvarade sig bra och la ner ett oerhört jobb. Det var glädjande att se.

Nu har ni tagit fyra poäng på två matcher mot serieettan och serietvåan. Har ni slutligen knäckt den allsvenska koden?

– Det får man väl hoppas att vi har. Spelarna kommer in i det mer och mer, och vi förstår vad som krävs. Det är jätteviktigt att vi tog fyra poäng på de här matcherna, men nu handlar det om att ladda om och hitta nytt fokus till matchen mot ÖSK. Det är inte vilken match som helst. Det ska bli oerhört kul, säger Solberg.

Derbyt mot Örebro SK spelas på Stora Valla på tisdag.

Startelva och byten

Jeff Gal

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Sargon Abraham – Abdelrahman Saidi

Victor Edvardsen

74 minuter: Johan Bertilsson ersatte Sargon Abraham.

94 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Abdelrahman Saidi.