Sabetkar avgjorde mot GAIS i genrepet

Slagen från samma yta, i samma målbur – men skillnaden den här gången var att Sean Sabetkar gjorde det i den rödvita dressen. Hans mål innebar att DIF tog ytterligare en genrepsseger när GAIS besegrades med 2-1 på långfredagen.

– Lite måltjuvsaktigt… Den ytan och jag börjar bli ett på den här planen, tråkigt att vi snart skiftar över till naturgräs, skojar Sean Sabetkar och syftar på att han nu gjort två mål från samma position på Stora Vallas konstgräsplan.

Sabetkar blev nämligen stor matchhjälte när Västerås SK slog ut Degerfors i den Svenska Cupen med sitt mål förlängningsmål.

Känslan, för att hitta målet, har dock 25-åringen uppenbarligen tagit med sig till Degerfors.

– Jag känner generellt att jag kommer till mer lägen på fasta situationer och det är kul när man har det självförtroendet och vågar kliva fram.

I den 80:e matchminuten var Sean Sabetkar påpassligt framme på frisparksreturen och skickade upp bollen i nättaket från en snäv vinkel.

Målskytten var dock efteråt nöjd med mer än bara målet.

– Vi skapar mycket i matchen och det är alltid positivt. Sen måste vi försöka trycka till lägena och bli mer effektiva – man får kanske inte så många målchanser i allsvenskan som här, säger Sabetkar.

Degerfors hade bland annat fyra bollar i virket och skapade genomgående fler målchanser än Gais. Johan Bertilsson bröt en passning redan i den femte minuten och gav hemmalaget ledningen. Gais kvitterade i den andra halvleken, men det dröjde alltså till den 80:e spelminuten innan avgörandet kom.

Hur har övergången till Degefors varit?

– Jätteenkel och över förväntan. Eftersom allt gick så snabbt och tajt in på en säsong undrade man hur det skulle gå. Men det har gått hur bra som helst. Gruppen är öppen, fantastisk och väldigt inbjudande. Jag kände mig välkommen på en gång, säger Sabetkar.

Sabetkar bildade mittlås med Nicklas Maripuu och Gustav Granath. I den andra halvleken klev Erik Lindell ner i försvaret istället för Gustav Granath.

– Det funkade bra och visar att vi har en bred trupp med många smarta fotbollsspelare. Maripuu kommer ner och gör det hur bra som helst. Det kommer att vara en lång säsong och alla i truppen kommer komma till användning, säger Sabetkar.

Degerfors tränare Tobias Solberg:

– Att man inte spelat ihop tidigare och gör det så bra, det tyder på att det är skickliga fotbollsspelare och som klarar av att spela på olika positioner. Det är en trygghet att ha så många i truppen som kan bidra och dessutom hantera olika roller.

I den andra halvleken hoppade Anton Kralj in på vänsterkanten och visade att han återhämtat sig bra efter skadan.

– Det var kul att se. Hans första ”45:a” och han var bra sugen, med tryck i steget. Han är uthållig och snabb, det ska bli spännande att följa, säger Solberg.

Genrepet mot GAIS var det sista innan den allsvenska premiären, borta mot AIK, 12 april.

– Men vi har U21-match på tisdag (borta mot GIF Sundsvall) där det finns möjlighet till speltid för den som behöver, berättar Solberg.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Sean Sabetkar – Nicklas Maripuu

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Ferhad Ayaz.

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Sargon Abraham

Byten:

45 minuter – ut: Victor Edvardsen, Johan Bertilsson och Gustav Granath. In: Villiam Dahlström, Abdelrahman Saidi och Anton Kralj.

89 minuter: Tufve Östlund ersatte Ferhad Ayaz.