Rödvitt vinnare igen: ”Betyder mycket för självförtroendet”

Efter 0-0 i Borlänge och förlust i Växjö fick Degerfors herrar äntligen skråla ”Rö’vitt leker bara på skoj!” igen. DIF hade bra kontroll på det mesta under den första halvleken och skaffade sig en trygg 2-0-ledning mot gästande Örgryte IS.

Det första målet kom redan i den sjunde minuten. DIF slog en kort hörna, en variant som till en början såg lite krånglig ut. Det hela mynnade dock ut i att Christos Gravius fick iväg ett fint inlägg från utkanten av straffområdet. Oliver Ekroth nickade ner bollen, Dahlström tog ett avslut, målvakten räddade men Victor Edvardsen petade in returen i mål.

Det dröjde sedan till den 43:e matchminuten in de rödvita ännu en gång fick jubla. Victor Edvardsen störtade fram längs vänsterkanten, lirkade in bollen snett inåt bakåt varpå Johan Bertilsson nästan hade öppet mål och kunde placera in bollen från utkanten av målområdet.

– Väldigt skönt med en seger efter att vi gått både mål- och vinstlösa de två senaste omgångarna. Vi sa att vi skulle göra en bra prestation över 90 minuter idag. Det målet nådde vi bara halvvägs. 45 jättebra minuter följt av 45 ganska dåliga minuter. Samtidigt måste man ha respekt för att ÖIS gjorde saker och ting bra under den andra halvleken, säger tränare Andreas Holmberg.

Vilka var de praktiska skillnaderna mellan bra och dåligt?

– För det första gjorde de en förändring i den andra halvleken och började pressa oss mycket högre. Där tycker jag att vi hade behövt spela en annan typ av spel. I den första halvleken gjorde vi precis det vi sa i matchplanen. Vi vände på spelet, hade mycket tålamod, rörde oss mycket. Alla spelare ville ha bollen och då är det svårt att pressa oss. I den andra halvleken blev vi för det första lite stillastående och för det andra spelade vi korta, inte så vägvinnande passningar. Då kunde ÖIS äta sig in i matchen och få energi medan vi tappade energi och blev lite osäkra i vårt spel.

Men ni är tillbaka på vinnarspåret. Vad betyder det för fortsättningen?

– Det betyder jättemycket. På lördag ska vi åka ner mot Trelleborg och försöka ta tre nya poäng i söndagens match. Det betyder mycket för självförtroendet att vi får studsa tillbaka från insatsen mot Öster, även om vi inte gjorde det hela vägen.

Det var en ganska tuff match och några spelare fick ta emot riktigt många smällar. Kanske främst Jacob Ortmark. Har du koll på hur alla mår?

– Jacob är nog mest trött nu. Han är van vid att få stryk eftersom han har en spelstil där han söker upp motståndarna.

Vad ska du göra nu?

– Nu ska jag gå in, ta en pizza-slice och m… jag höll på att säga mysa, men det minns jag att Solberg sa i en tidigare intervju. Jag vill inte använda samma ord. Jag ska gôtta mig. Sedan ska jag såklart åka hem till familjen och mys… gôtta mig med dem.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

75 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Villiam Dahlström och Daniel Janevski ersatte Axel Lindahl.

87 minuter: Marcus Astvald ersatte Johan Bertilsson.

94 minuter: Christoffer Wiktorsson ersatte Jacob Ortmark och José Segura Bonilla ersatte Victor Edvardsen.