Rödvitt jagar revansch mot Malmö: ”Behöver göra allting bättre”

Mitt allra första minne av Degerfors IF och Stora Valla är från ett tidigt 1970 tal. När jag var runt 6 eller 7 år gammal tog min far med mig och min storebror på hemmamatch. Jag kommer inte ihåg vilka vi mötte den dagen, men ett minne är en ung Yrjö Toivonen i alldeles för stora vita kortbyxor.

Ett annat stort ögonblick som har fastnat är ju givetvis den magiska kvällen på Stora Valla, då vi slog Djurgårdens IF i kvalmatchen till allsvenskan 1992. Då var jag 24 år. Jag lovade min dåvarande flickvän att inte rusa in på fotbollsplanen om det gick vägen, men så klart sprang jag in, tillsammans med min närmaste chef (!) från Järnverket, direkt då domaren blåste av matchen. Vi fick tag i Ola Svensson och hissade honom högt upp i skyn.

Minns även att jag fick trösta två äldre herrar från huvudstaden, då deras DIF just åkt ur allsvenskan. De grät som två små barn. Mina tröstande ord i deras misär och i mitt lyckorus var: ”Tänk på att det kunde varit värre, det kommer ju fortfarande att finnas ett DIF i allsvenskan även om Djurgården inte finns där.”

Mitt eget fotbollsaktiva liv började vid 5 års ålder och pågick till dess att jag fyllde 17 år. Dock inte i Degerfors IF utan i Strömtorps IK, den andra lokala klubben i kommunen. Sedan tog musiken över mitt liv. Jag spelade fotboll med pojkar födda 1968 i Strömtorps IK. Pojkar -68 i Degerfors IF var klasskamrater och jämnåriga till mig som till exempel Tony Venström, Leif Olsson och Ulf Ottosson. Dessa legendarer spelade sedermera i allsvenskan.

Jag har aldrig slutat tro på att Degerfors IF kan ta sig tillbaka till fotbollens finrum.

Nu har det hänt! #bruketvaknar. I dag är jag 52 år men har samma känsla i kroppen som jag hade den där magiska kvällen på Stora Valla för 29 år sedan.

– Robert ”Rob Inc.” Warnqvist

Idag åker Degerfors herrar mot Skåne för att imorgon, lördag, ställas mot svenska mästarna Malmö FF på Eleda Stadion. Matchen börjar klockan 15:00.

I hemmalaget finns Degerforsprofiler som Ola Toivonen (dessvärre långtidsskadad) och nyförvärvet Ismael Diawara som vaktade målet för Degerfors mot just Malmö så sent som 17 juli.

Efter en lite tuffare period är saker och ting på uppgång resultatmässigt. Storseger mot BK Häcken i allsvenskan och en ännu större seger mot IK Sleipner i svenska cupen. Hur märks det i laget?

– Det är klart att man får en liten energiboost av att vinna matcher. Det ser man på spelarna och man känner det även för egen del, säger tränare Andreas Holmberg.

Samtidigt som det gått bra för er går det också bra för helgens motståndare. Malmö FF gjorde en mycket fin insats mot Ludogorets i kvalet till Champions League nu i veckan och de var tämligen överlägsna på Stora Valla för inte så länge sedan. Hur ska ni göra för att det ska bli jämnare den här gången?

– Vi behöver göra allting bättre. Även om Malmö är ett riktigt bra lag, kanske det bästa i Sverige, gjorde vi en riktig plattmatch när de besökte Stora Valla. Vi gjorde dem väldigt bra. Vi kladdade alldeles för mycket i vår speluppbyggnad och hade alldeles för lite rörelse bakom deras backlinje och mellan deras lagdelar. Det är saker vi nu måste få till i vårt anfallsspel. Sedan måste vi sätta vårt försvarsspel bättre. Både vårt presspel och det låga försvarsspelet vi lyckades bra med mot BK Häcken.

Hur är läget i truppen?

– Det är ett mycket bra läge. Frånsett Nicklas Maripuu är alla friska och tillgängliga. Sedan väntar vi på att Nikola Đurđić och Alfie Whiteman ska få arbetstillstånd och bli spelklara.

Nu väntar en lång bussresa ner till Malmö. Vad ska du göra på den?

– Det kommer bli mycket snack med min kollega Tobias (Solberg). Sedan kan det bli någon podcast och lite sådant för att försöka döda tid så gott det går. Kanske sover man en liten stund också.

Även om det brukar vara svårt att sova, just med anledning av din kollega Tobias. (Solberg är känd för att direktöversätta engelska låttitlar, skrika namn på medelkända svenska fotbollsspelare eller hitta på egna läktarsånger när han blir rastlös under bussresorna)

– Ja, det är då jag sätter i öronpropparna och bara försöker zona ut. Men det är svårt. Det är en tuff uppgift, nästan tuffare än att möta Malmö borta, säger Holmberg.

Kollegorna Holmberg och Solberg har tagit ut följande spelare till matchen:

Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Karl Serrano