Rödvitt i drömsits inför avgörandet: ”Ett fantastiskt läge, såklart”

Förlusterna mot AFC Eskilstuna och GIF Sundsvall har bidragit med dramatik till superettans slutspurt. När allt ska avgöras imorgon, lördag, är det ändå Degerfors som har greppet om den andra allsvenska direktplatsen.

DIF ligger på andra plats, två poäng framför jagande Jönköpings Södra. I den sista omgången, där alla matcher drar i gång klockan 15:00, möter Degerfors Ljungskile SK på Bravida Arena i Göteborg medan J-Södra spelar borta mot Akropolis.

Degerfors går upp i allsvenskan vid seger. Degerfors går upp i allsvenskan vid oavgjort (förutsatt att Jönköping inte besegrar Akropolis med minst 13 mål). Degerfors går upp i allsvenskan vid förlust (förutsatt att Jönköping inte vinner mot Akropolis).

Vi är slutligen framme vid superettans sista omgång. Hur tänker du om det läge ni har inför den här matchen?

– Ett fantastiskt läge, såklart. Det är helt underbart att ha två poäng ner till kvalplatsen med en match kvar. Vi är jättenöjda. Det ska bli jättekul att spela imorgon, säger tränare Andreas Holmberg.

Ni åker till Göteborg redan idag, fredag, trots att det är en ganska kort resa. Varför?

– För att vi vill optimera allt vi gör. Det är anledningen. Vi vill ha så fräscha spelare som möjligt. Även om man klarar en tre timmar lång bussresa tror vi att man kan förlora någon form av energi av det. Det vill vi inte göra inför morgondagens match.

Är alla i truppen friska?

– Alla är friska och fräscha.

Ni ställs mot ett Ljungskile SK som redan har åkt ur superettan, som har tappat vissa spelare då deras kontrakt nyligen gått ut, men som har fortsatt att kämpa på ganska bra trots att säsongen i praktiken är över för dem. Vad förväntar du dig för typ av motstånd?

– Jag förväntar mig ett lag som kommer kämpa och jobba jättehårt. Jag tycker att de fick en nytändning i samband med att de bytte tränare, eller åtminstone i samband med att det blev klart att de åker ur. De två sista matcherna har Ljungskile varit väldigt, väldigt bra. Jag tror det är ganska betydelselöst vilka de ställer på planen just nu. De har fått ett go i laget. Det kommer bli en tuff match och vi behöver göra en otroligt bra prestation för att ta poäng.

Vad talar för att Degerfors kommer studsa tillbaka efter två sämre insatser, mot AFC Eskilstuna och GIF Sundsvall?

– För att vi är ett sådant jäkla bra lag där vi jobbar för varandra. Det har vi gjort hela året. Jag tror att alla kommer samla kraft och hjälpa varandra där ute på planen imorgon. Det är vad som talar till vår fördel.

Ni har redan gjort den bästa superettansäsongen i klubbens historia. Hur stolt är du över läget, så som det är nu?

– Jag har inte haft tid att vara stolt över en hel säsong eftersom vi har en match kvar. Fråga mig imorgon.

Rödvitt reser till Göteborg med följande spelare:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Jacob Ortmark, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Marcus Astvald, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Axel Lindahl, Victor Edvardsen, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, José Segura Bonilla, Jeff Gal