Rödvitt cupkvalar mot Sleipner: ”Vill se att vi spelar den här matchen på fullaste allvar”

Imorgon, onsdag, kan Degerfors IF kvalificera sig för nästa års gruppspel i svenska cupen för herrar. För att lyckas med det krävs dock seger borta mot Norrköpingsklubben IK Sleipner, för närvarande överlägsen etta i division 3 nordöstra Götaland.

Att möta ett division 3-lag i svenska cupen är väl litegrann som att få ”idiotfrågan” i Alla mot alla med Filip och Fredrik, man har mest att förlora på det. Hur ska ni göra för att ta med er rätt ingångsvärden till den här matchen?

– Det är klart att det här på förhand är en match vi ska vinna. Samtidigt har Sleipner slagit ut division 1-laget Oskarshamn, som leder sin serie, för att ta sig hit. Dessutom är de ganska överlägsna i sin division 3-serie. Oavsett vad ska vi dock gå vidare om vi gör saker på rätt sätt och tar oss an matchen på allvar, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Vi vill gå vidare och spela gruppspel till vintern. Det kommer vara många spelsugna herrar imorgon.

Ja, det är många som inte fått så mycket speltid i allsvenskan men som nu får chansen här. Vad vill du se från deras sida?

– Vi har en så pass bred och bra trupp med stor konkurrens om platserna. Vill man verkligen visa att man ska spela i allsvenskan är det här ett ypperligt tillfälle att göra bra ifrån sig. Det finns ingen anledning för någon att göra en dålig prestation. Jag vill se att vi spelar den här matchen på fullaste allvar, från minut ett till dess att domaren blåser av matchen.

Det kommer sitta två akademispelare på bänken. Målvakten Karl Serrano och mittfältaren Jakob ”Joppa” Andersson. Kan det bli aktuellt med tävlingsdebut för ”Joppa”?

– Absolut, det siktar vi på. Det är stor sannolikhet att han kommer in. Han har stått på tur, men i och med att vi har en så bred trupp får alla med a-kontrakt spela först. Han är i allra högsta grad redo och har sett bra ut på träningarna. För hans del handlar det om att fortsätta med att vara bra över tid. Han har varit skadad mycket, så nu behöver han fortsätta att vara hel och att göra bra prestationer vecka in och vecka ut. Gör han det ser det väldigt lovande ut för Jakob.

Matchen spelas på Platinumcars Arena och startar klockan 18:30.

Degerfors åker till Norrköping med följande trupp:

Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Ferhad Ayaz, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Anton Kralj, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Karl Serrano, Jakob Andersson