Revanschsuget DIF åker till Göteborg: ”Vill visa oss själva att vi kan spela fotboll på den här nivån”

Jag var 10 år första gången jag såg Degerfors spela. På tv. En match mot Assyriska, 2011. Det var också då jag fick reda på att farsans jobbarkompis Magnus Klingbergs son Niklas spelade. Jag blev snabbt ett stort fan och tyckte det var häftigt att ha en liten kontakt med klubben på så sätt. Samma år åkte jag och farsan på första matchen. Det var också året jag fick följa med Hagström (jag antar att det var tack vare att Magnus känner honom) in i omklädningsrummet och träffa spelarna efter överkörningen 6-1 mot J-Södra. Han sprang mellan alla spelare och fixade autografer åt mig. Sedan dess har jag, min pappa och min morfar åkt på i stort sett varje hemmamatch.

Klubben har betytt otroligt mycket under min uppväxt. Stora Valla har varit stället jag alltid känt mig hemma på och aldrig ensam, under perioder i min uppväxt då jag annars känt mig lite utanför. Bara tanken på Degerfors har gjort att man mått bättre i jobbigare tider, att fly till den perfekta platsen.

Jag filmade och tog otroligt mycket kort på matcherna för att kunna titta på det hemma på kvällarna. För att känna känslan av Valla även då.

– Linus Johansson

Noll poäng. Noll mål. Flyttad hemmapremiär och en handfull skador på det. Den allsvenska säsongsinledningen har varit skoningslös mot alla rödvita hjärtan. Lyckligtvis är Degerfors IF en förening som gillar att slå ur underläge och vad passar då bättre i det här läget än att åka till Göteborg och möta ett piggt IFK där världsstjärnan Marek Hamšík öppnat för startdebut?

Matchen spelas imorgon, måndag, på Ullevi. Observera att starttiden är ändrad och att avspark nu är klockan 18:30.

I Blåvitts senaste match tog laget en stabil 2-0-seger mot Rödvitts premiärmotståndare AIK. Isländske anfallaren Kolbeinn Sigþórsson stack ut med sitt schaktmaskinsmässiga målskytte.

För Degerfors del står det sedan tidigare klart att Villiam Dahlström missar resten av vårsäsongen.

Hur ser det ut med truppen i övrigt?

Sean Sabetkar är redo för spel. Gustav Granath är inte redo ännu, men han är på gång. Glädjande nog är Nicklas Maripuu tillbaka i träning efter att ha varit sjuk. Han kommer vara med i matchtruppen, säger tränare Andreas Holmberg.

Om vi tittar på motståndaren IFK Göteborg imponerade det laget ganska mycket mot AIK senast. Vad har du för intryck?

Samma. De imponerade särskilt i sitt försvarsspel där de inte släppte till många målchanser alls. De är otroligt kompakta och noggranna i det de gör på planen, och de jobbar hårt för varandra. Dessutom har de en hel del vassa spelare i sin offensiv. De vann verkligen välförtjänt mot AIK.

Jag förstår att ni inte ligger sömnlösa över tankar på Marek Hamšík men det är ändå ett intressant namn som öppnat för att han kan spela från start i matchen mot Degerfors. Vad tänker du om att den sortens spelare finns i motståndarlaget?

– Alla förstår att det är en storspelare med många strängar på sin lyra, men samtidigt visade de i sin senaste match att de andra spelarna också är jäkligt bra. IFK Göteborg kommer vara en svår nöt att knäcka. Så är det. Vi behöver göra en otroligt bra prestation för att rubba dem.

Du säger att det krävs en bra prestation. Hittills har det inte gått sådär jättebra. Hur är det med självförtroendet i truppen?

– Nej, vi är inte nöjda med våra prestationer hittills. Långt ifrån. Vi är väldigt revanschsugna och vill visa oss själva att vi kan spela fotboll på den här nivån. Det är vad vi fokuserar på. Att göra en så bra prestation vi bara kan. Sedan hoppas vi att det får till följd att vi får med oss ett bra resultat. Grabbarna ser ut att ha självförtroende på träningarna. Vi har egentligen stora anledningar att ha ett bra självförtroende. Den här veckan har vi jobbat med att ta fram att vi är ett jäkligt bra lag. Att vi borde känna det. Jag känner att vi kommer göra en bättre prestation än vad vi gjorde i de två första matcherna.

Tränarduon har tagit ut följande matchtrupp:

Ismael Diawara, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Alla allsvenska matcher visas på Discovery+. Just nu kan du skaffa deras årspaketet för endast 199 kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du klickar på annonsen här nedanför och tecknar ditt abonnemang via den länken är du dessutom med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.