Respass för DIF i Svenska Cupen

Äventyret i Svenska Cupen är över denna gång för Degerfors. Västerås BK 30 blev en för tuff uppgift att knäcka – och trots en drömstart för DIF kunde gästerna till slut vinna med 7-2 på Stora Valla.

– Konstigt nog tycker jag vi gör en ganska bra match, men dom får göra alldeles för enkla mål, knappt anstränga sig emellanåt. Det är lite synd att vi bjuder på det. Annars är anfallsspelet bra och vi försvarar oss helt okej, men så kommer målen på chanser som knappt är målchanser, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors och fortsätter:

– Men för att slå Västerås hade vi behövt göra en jätteprestation och lite flyt.

Tyra Eriksson gav DIF ledningen när matchen var nio minuter gammal, men det var ett försprång man inte fick behålla särskilt länge. Västerås kvitterade kort därpå, och gjorde sedan tre mål på dryga tio minuter. Matchen rann ifrån Degerfors i ett tidigt skede.

– Vi hade behövt spela lite mer på 1-0, men är som sagt inte tillräckligt bra i det egna straffområdet. Bollarna ramlar in på konstiga sätt. Vårt lag är väldigt offensivt balanserat och tyvärr har det varit ett problem över hela året att vi släpper in lite för mycket mål, samtidigt som vi gör mycket framåt.

Västerås trummade på med målskyttet i den andra halvleken och när domaren blåste av matchen stod det 7-2 till gästerna. Tyra Eriksson gjorde även Degerfors andra mål.

– Men det var jättekul att vara med i Svenska Cupen och att vi tog oss så här långt. Det var knappt så man visste att det fanns för några månader sedan. Vi är färska i det här, samtidigt vill man alltid vinna, men Västerås var ett nummer för stort.

Nu väntar två raka hemmamatcher för DIF. Först mot Torsby 2 till helgen, lördag kl 15, på Stora Valla och sedan mot Säffle, lördagen 18 september kl 18.