Prestationen viktig mot Kalmar

Jag var 15 år när jag såg DIF-Parma och fick ta nattåget hem till Timrå för skola dagen efter.

Jag var 41 år när jag flyttade med familjen till USA. Följer alla matcher som går via tv. Innebär ibland uppstigning klockan 06:00 då tidsskillnaden är åtta timmar.

Jag är 42 år och bor i USA när Bruket vaknar. Jag följer fortfarande varje match.

– Ulrika Sjöström

Det var en premiär som slutade i förlust – men som inte bör glömmas.

Den ska forma.

När Degerfors på söndagen möter Kalmar FF i den andra omgången av allsvenskan äntrar man planen med en viktig lärdom vad den högsta serien kan kräva för att ta poäng. Tränaren Tobias Solberg är nu övertygad om att det är ett ”annat” Degerfors som tar emot Kalmar – än det som bevittnades i premiären.

Det är också vad man kokat ner veckans träningar till. I upptakten av serien är det stort fokus på prestationen.

– Det finns tekniska detaljer man kan titta på och varför vi inte gjorde på ett speciellt sätt, men vi har inte ältat det för mycket. Vi var överens att det inte var bra och att vi måste göra bättre prestationer i allsvenskan, berättar Solberg och fortsätter:

– Nu vill vi göra en prestation vi känner igen oss i och jag tycker gruppen har reagerat bra på det under den gångna träningsveckan. Vi har skruvat upp samtliga moment.

Kalmar hängde förra säsongen kvar i allsvenskan via kval, men har sedan dess snickrat om ledarstaben. Henrik Rydström, som i fjol gjorde succé i Sirius, är tillbaka för att leda laget. I premiären kryssade de mot Östersund efter en mållös tillställning.

– Det var ett bra Kalmar i den matchen, och med ett nytt sätt att spela på. Tidigare har man satsat mycket på fasta situationer och spelat med ett lägre försvarsspel. Nu var det helt annorlunda, mycket mer ivriga över hela planen och de hade ett stort bollinnehav mot Östersund. De påminner mycket om oss i sättet att agera, säger Solberg.

Två lag som vill bygga spelet med att ha mycket boll – hur vinner ni den kampen?

– Dels genom att vara jättenogranna i försvarsspelet och komma åt bollen, det blir en viktig del – men framförallt att vara påkopplade hela tiden. Det är att bara att inse att det kommer bli ett jäkla jobb att ta bollen, för båda lagen, och då gäller det att göra jobbet som krävs för det. Jag tror det kommer bli en rolig match att spela för oss, menar Solberg.

Som tidigare kommunicerat kommer hemmapremiären att spelas på Behrn Arena, då Stora Vallas gräsmatta behöver några ytterligare dagar av vårväder.

– Det var bra att vi tog ett tidigt besked var matchen skulle spelas. Tidigare har man hoppats och väntat in i det sista och så har det slutat med besvikelse att vi inte kan spela på Valla. Nu kunde vi ställa in oss tidigt på att det blir konstgräs i Örebro och därmed köpa läget. Det är klart man vill spela på Valla, men just nu gynnar det oss nog mer att spela på en så bra plan som möjligt. Vi ska försöka dra fördel av det, säger Solberg.

Nicklas Maripuu tvingades lämna sent återbud inför premiären. Han finns heller inte med i helgen. Däremot ansluter Christoffer Wiktorsson till matchtruppen.

Kalmar får klara sig utan Jonatan Ring, nyförvärvet från Djurgården, som klev av i premiären.

Matchtruppen i sin helhet mot Kalmar:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Oliver Ekroth, Christoffer Wiktorsson, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Jeff Gal.

Trots att vi inte får släppa in publik på matcherna finns alltjämt möjlighet att vara med i Halva potten-lotteriet i samband med våra hemmamatcher. Det vinnande lottnumret kommer att presenteras här på vår hemsida efter respektive match.

Vinsten betalas ut kontant eller via Swish.

Vill du vara med? För 300 kronor får du en lott per match. Swisha till 123 628 43 01 eller betala till bankgiro 658-8933 och glöm inte att skriva ditt namn och din mailadress i betalningen.

Alla allsvenska matcher visas på Discovery+. Just nu kan du skaffa deras årspaketet för endast 199 kr/månad (ord. pris 299kr/månad). Om du klickar på annonsen här nedanför och tecknar ditt abonnemang via den länken är du dessutom med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.