Påminnelse: Väskförbud på Stora Valla

Utifrån det rådande läget i samhället och att terrorhotnivån ligger på en fyra har Polismyndigheten fattat beslut om ett totalt väskförbud på större evenemang i Sverige.

Beslutet innebär att inga väskor får tas med in på allsvenska arenor. Undantag får göras för personer som av medicinska skäl har behov av att ta med en väska in på matchen. Arrangören avgör vad som är medicinskt skäl. I Degerfors önskar vi att du tar kontakt med oss innan matchen mot Mjällby om du av medicinska skäl behöver ta med väska in på Stora Valla.

Vanliga frågor och svar

När börjar beslutet att gälla?

Från och med 1 november 2023 och det gäller så länge vi befinner oss i terrorhotnivå fyra.

Omfattas alla typer av väskor, exempelvis handväskor?

Ja. Det enda undantaget är skötväskor för barn och medicinväskor som får tas med in på Stora Valla.

Vad gäller för skötväskor för barn?

Skötväskor för barn får tas med in, men dessa kommer att genomsökas.

Gäller det även påsar och genomskinliga väskor?

Ja.

Gäller det även journalister?

Nej, journalister omfattas inte av definitionen publik och kommer därmed inte omfattas av beslutet.

Varför kan man inte lösa detta med en genomsökning av alla väskor?

Med den bedömning som polisen gör av nuläget så krävs det fler säkerhetshöjande åtgärder och därav har man fattat beslut om väskförbud.