P19 närmar sig allsvenskan efter seger i Stockholm: ”Grabbarna är verkligen värda det här”

Degerfors P19-lag vann under lördagskvällen sin kvalfinal mot Hammarby TFF i Stockholm. Det blev klara 1-5 och laget har därmed nått det avslutande finalspelet där tre lag gör upp om två platser i allsvenskan.

Nu är det bara ett steg mellan er och allsvenskan. Vad betyder det här för dig och laget?

– Det betyder oerhört mycket. Grabbarna har jobbat hela året. Det finns fyra delmål när man ska nå allsvenskan och vi har klarat av tre. Idag gjorde vi det på ett otroligt bra sätt. Grabbarna är verkligen värda det här. De har jobbat och slitit hårt, så det är skönt att de blir belönade. Det återstår som sagt ett steg men vi är åtminstone nära, säger tränare Roger Werner efter storsegern.

Vad var det som blev avgörande i den här matchen?

– Vårt passningsspel i den första halvleken. Vi hade 0-2 och kunde ha gjort både 0-3 och 0-4. Vi spelade bort dem i deras höga press, vi spelade bort dem i deras låga press. Passningsspelet, rörelsen med boll och rörelsen utan boll. Det är anledningen till att vår ledning i paus kunde ha varit större än 1-2.

Det var ändå ett lite läskigt läge där. Ni hade 0-2, Tufve Östlund satte 0-3 men blev avvinkad för offside och ganska kort efter det reducerade Hammarby TFF. Vad var det som gjorde att ni inte tappade matchen då?

– Spelarna är duktiga på att ta tag i situationerna. Det var lite stirrigt i slutet av den andra halvleken. Hammarby skapade egentligen inget mer men vi hamnade i obalans och blev lite rädda om ledningen. I paus pratade vi lite om att vi måste fortsätta våga. Det går inte att lägga sig på försvar. Vi sa att vi skulle våga framåt och att vi skulle göra både ett tredje och ett fjärde mål. I den andra halvleken kom vi kanske inte upp i normal spelnivå men vi klarade av att hantera det på ett bra sätt ändå.

Det är ganska många mål att gå igenom, men kan du sammanfatta målen så som du minns dem?

– Det första målet kom efter en spelvändning där vi spelade oss loss på vår vänsterkant. Ludvig Fransson klackade bollen som antingen tog på en back eller gick direkt in i mål. Det var en lite rörig situation. I 27:e minuten gjorde vi 0-2. Muataz Kallab jobbade hårt i sin press och snodde bollen från målvakten. Han kunde rulla in den i öppet mål. 1-2 kom efter ett bolltapp på mitten. Hammarby ställde om, en spelare kom ensam med Hugo Claesson och gjorde inget misstag.

I den 54:e minuten gjorde Rödvitt sedan det mycket viktiga 1-3-målet. Ännu en gång höll sig Ludvig Fransson framme.

– 1-4 kom efter att Muataz Kallab cykelsparkade en andraboll. Även där kan bollen ha tagit på en försvarare. 1-5 gjorde vi på hörna. Jacob Tagelius nådde högst.

Hans andra hörnnickmål i rad va?

– Ja, han har gjort två under hela sitt liv. Det första kom förra helgen. Han är stekhet på huvudet.

Det känns nästan som att den här resan mot allsvenskan bara blir längre och längre men nu är ni faktiskt framme vid sista steget. Hur ska ni ladda om inför det?

– Som det ser ut nu ska vi inte spela nästa helg, så då får vi en bra träningsvecka. Veckan därpå ska vi fokusera på våra motståndare. Titta litegrann på hur de jobbar i sitt taktiska spel. Sedan fortsätter vi att fila och gnugga på vårt anfalls- och försvarsspel. Vi har gjort väldigt många mål framåt och det ska vi fortsätta med.

Startelva och byten

Hugo Claesson

Linus Mårtensson – Tufve Östlund – Jonathan Berglund

Jacob Tagelius – Anton Berggren – Hjalmar Lagerberg – Ludvig Fransson

Muataz Kallab – Mohammath Hamisi (kapten)

Filip Thorén

76 minuter: Hannes Ek Koskela ersatte Anton Berggren.

87 minuter: Elias Gävert ersatte Tufve Östlund och Lucas Skoglund ersatte Mohammath Hamisi.

89 minuter: Olle Fingal Dahl ersatte Filip Thorén och Edvin Larsson ersatte Jacob Tagelius.