Ordföranden summerar Gratismatchen

Gratismatchen på Stora Valla under lördagen blev en publikframgång med 3878 personer som passerade spärrarna, det blev också en framgång med Degerfors IF:s senaste satsning på Parasport och trelagsturneringen som spelades på konstgräs under förmiddagen. Att sedan Degerfors IF spelade till sig ytterligare tre poäng mot Halmstad BK, gjorde inte dagen sämre på något sätt! Ordförande Leif Rosén sammanfattar årets upplaga av Gratismatchen så här…

Ja, det var bra förutsättningar och bra planering och ett bra genomförande. Vad jag menar med bra förutsättningar är att det var bra väder och bra planering, vi hade turneringen med parafotbollen och ungdomslag som var inbjudna att träna hos oss under förmiddagen och det bidrog till publikfesten. Sedan bjöd lagen upp till en väldigt bra fotbollsfest, det var nog den bästa matchen jag har sett i år med två så bra lag. Det var väldigt spännande och sedan att publiksiffran kom upp till 3878, är mer publik än vad jag hade vågat hoppats på!

Det är väldigt positivt! Vi har fått kämpa stenhårt med att få in bidragsgivare och tack vare att vi fick in så mycket publik så kompenserar det lite att vi inte hade lika mycket pengar per åskådare som tidigare under tidigare år, så det är jättebra. Det känns väldigt bra och sedan när man hörde i högtalarna att Halvapotten blev 16700kr, så betyder ju det att folk på plats konsumerar betydligt mer under Gratismatchen än vad de gör under en ”normal” match. Det här kommer också att väga upp publiksnittet, där vi ligger ganska kraftigt efter eller under budget men då rör vi oss i rätt riktning och sedan när vi vinner så innebär det förhoppningsvis att vi under nästa hemmamatch den 17 september har vi fler i publiken. Nu ligger vi på en sjätte plats i tabellen och har en chans att avancera ytterligare. Vi har dessutom spelat som bäst emot topplagen, vilket är intressant. Vi spelade jättebra mot J-Södra när vi var i Örebro och vi spelade väldigt bra när vi var nere i Jönköping, vi spelade bra mot Varberg hemma så vi kan nog ställa till det lite för Mjällby när de kommer till Stora Valla den 17 september.

Ordförande Leif Rosén är mycket nöjd med publiken, fotbollsfesten, parafotbollsturneringen, Rob Inc som underhöll oss och övriga kringarrangemang och framförallt de privata och företagande bidragshjältarna som bjöd alla på fritt inträde.

Om någon missat det, så blev Halvapottens vinstnummer: 1018 och det blev hela 16700kr för en ensam vinnare.

Åsa Holmstrand