Omstart för DIF inför mer publik: ”En fördel för oss”

Jag var 9 år och yngst i den buss som tog Vulkanerna ner till Parma för matchen i Cupvinnarcupen. Som son till bussens chaufför fick jag åka med på en resa inte riktigt anpassad för barn.

När jag var 20 år stod jag på alldeles för små division 2-arenor.

När Bruket vaknar är jag 37 år och har en egen 9-årig son som nu påbörjar sin rödvita resa.

– Karl Qvist

Omstart i allsvenskan – då tar Degerfors IF emot Östersunds FK på lördagen, och matchstart är satt till klockan 17.30. Och då kommer även Bruket vakna på läktarplats. Lättnader i publik-restriktionerna gör att Degerfors kan öppna portarna och släppa in 1 400 personer på Stora Valla. Dessa är vikta åt dem med årskort. Inga lösbiljetter kommer att säljas vid entrén.

Tobias Solberg, tränare i Degerfors, har väntat länge på att spela inför de rödvita-fansen igen och stöd av ”den tolfte spelaren”:

Det kommer absolut bli en skillnad. Många spelare, de allra flesta, kommer att höja sig av det och generellt blir det en bättre fotboll. För vår del ser vi det som en styrka, av prestera bättre av hemmatryck det kan bli på Stora Valla, säger han.

I tidigare matcher, mot Djurgården och Örebro, har gäster i restaurang-logerna pushat och hejat fram hemmalaget till två segrar med stort engagemang.

Dom har vi hört, jag tror varje personer har låtit för två eller tre. Otroligt kul! Det ger en extra dimension till inramningen och en hemmafördel. Med 1 400 åskådare kommer det bara bli bättre!

DIF har visat sig vara starka på Stora Valla och vunnit båda matcherna på arenan – 2-0 mot Djurgården, samt 3-0 mot Örebro. Det är sex poäng som fullbordats av bland annat solitt försvarsspel, spelare som gått i bräschen och kanske årets mål i allsvenskan (Edvardsens kanon från halva planen). Det är i alla fall tydligt att spelet klickat i på Stora Valla.

Jag hoppas och tror att vi kan vara fortsatt obesegrade på Stora Valla efter Östersundsmatchen. Vi vill vara svårslagna hemma. Alla lag gör allt för hitta styrkor inför varje match och för oss är det en boost att vi är hemmastarka. Det är en undermedveten känsla man vill att motståndarna ska ha när dom kommer till Stora Valla, säger Tobias Solberg.

Östersund ligger i ”botten” av tabellen, men är på åtta poäng bara en seger bakom Degerfors. Är du förvånad att serien varit så jämn?

Jag vet inte vad vi kunde förvänta oss eftersom vi är nykomlingar inte varit med i serien själva förut. Men jag vet att Östersund är ett jättebra lag, som vunnit stort i två hemmamatcher och som tagit poäng borta mot Malmö. Det är ett spelande lag, som varit vassa i sitt kontringsspel och tagit bra tillvara på fasta situationer, bland annat gjort mål på hörnor, så där måste vi vara på tårna.

Glädjande är att Villiam Dahlström är tillbaka i matchtruppen, efter den skadan han ådrog mot Kalmar i den andra omgången. Nicklas Maripuu saknas av privata skäl – men i övrigt är alla spelare tillgängliga inför omstarten.

Det ger följande matchtrupp på lördagen:

Ismael Diawara, Jeff Gal, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan och Villiam Dahlström.

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.