Om vi alla visar vad det verkligen betyder när Bruket vaknar kommer vulkanutbrottet aldrig vara långt borta.

Många har gjort sig lustiga över #bruketvaknar i takt med att resultaten i allsvenskan blivit sämre. ”Bruket somnar”, eller liknande, är kommentaren som brukar användas.

Men Bruket vaknar handlar egentligen inte nödvändigtvis om att dansa sig igenom högsta serien. Bruket vaknar handlar snarare om att resa sig ur skiten och orka gå vidare. För att det är precis vad vi ägnat oss åt i den här klubben och i den här staden i decennier.

Nu är vi där igen.

Bruket vaknar handlar om att vara a-traktorn som parkerar mellan Tesla-bilarna utan att skämmas.
Bruket vaknar handlar om att ställa klockan på 04:30 och gå till jobbet.
Bruket vaknar handlar om en stad och ett lag som går hand i hand.

De sportsliga prestationerna ser inte ut som vi vill just nu. Men Bruket vaknar är mer än elva fotbollsspelare på en plan någonstans i Sverige.

På lördag kommer IK Sirius till Stora Valla. Det ser ut att bli en av de mest avgörande matcherna på hela säsongen. Det kommer bli så oerhört tufft. Men tillsammans tar vi oss igenom den med ryggen rak.

Vi uppmanar alla som får komma till Valla att också komma till Valla. Vi uppmanar Degerfors kommun att arrangera storbildsvisningar av matchen för de som inte får plats på arenan. Vi uppmanar dig som har en soffa tillräckligt stor för att man ska kunna hålla coronasäkert avstånd att bjuda in grannarna på fotbollseftermiddag. Alla klär sig i rött och vitt.

Hela samhället ska handla om en sak. Matchen mot Sirius.

Kan vi starta en rödvit revolution på en vecka?

#bruketvaknar #DegerforsIF