Nytt toppmotstånd för herrarna

Jag var 15 år när jag fick praktisera som tränare i Degerfors a-lag och lärde känna den fyra år äldre Johan Bertilsson.

Jag var 25 år när de spelade ”Heja röda vita laget” på farfars begravning.

Jag var 28 år när jag blev presschef i Rödvitt.

Jag är 29 år när #bruketvaknar

– Victor Lundmark

Efter att ha fått med sig alla tre poäng från det tuffa mötet med serieledande Djurgårdens IF väntar nu ytterligare toppmotstånd för Rödvitt. Imorgon, torsdag, bär det av till Östergötland för match mot serietvåan IFK Norrköping.

Matchen börjar klockan 18:30 och spelas på PlatinumCars Arena.

I Degerfors IF saknas målvakten Ismael Diawara som är avstängd efter han dragit på sig tre varningar under säsongsinledningen. Därmed kommer Rödvitts målvaktsuppsättning bestå av allsvenske debutanten Jeff Gal och unge Hugo Claesson som är med i en allsvensk matchtrupp för första gången i karriären.

Från ett topplag till ett annat. Finns det något som blev särskilt avgörande när ni slog Djurgården och som ni således måste få på plats den här gången också?

– Det är självklart viktigt hur vi försvarar i egen box, men framför allt hur vi hjälper varandra. Den laginsatsen vi gjorde mot Djurgården. Sedan tycker jag att vi glimrade till offensivt då och då. Nu vill man bara att det ska hända ännu oftare, säger tränare Andreas Holmberg.

På vilket sätt skiljer sig Norrköping åt som motståndare, om man jämför med Djurgården?

– Man får möta en annan formation. Jag tror att vi kan förvänta oss en ännu ivrigare press och de är inte lika lättlästa som Djurgården. Djurgården gör sin grej och gör det så jäkla bra. Det är som maskiner. De gör samma grej, men det är ändå så svårt att försvara sig och anfalla mot. Norrköping har en mycket mer flexibel speluppbyggnad. På det sättet skiljer sig lagen åt ganska mycket.

Är det några särskilda spelare som sticker ut lite extra?

– Ja, de har ju massor av individuell skicklighet. Sead Haksabanovic, såklart. Jonathan Levi och Samuel Adegbenro. Christoffer Nyman har inte spelat eftersom han varit skadad.

Det är tätt mellan matcherna nu. Så har det inte riktigt varit tidigare i år. Hur har ni gjort för att hantera det?

– Vi har försökt ha lite lättare träningar nu för att få tillbaka energin så snabbt som möjligt. Det var ledigt i måndags, det var en lätt träning igår och vi kör även en lätt träning idag.

Andreas Holmberg och Tobias Solberg har tagit ut följande matchtrupp:

Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Hugo Claesson

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.