Nytt målfyrverkeri på Valla

Efter 0-0-matchen borta mot GAIS var Degerfors IF tillbaka i extrem målform när bottenlaget Ljungskile SK under söndagen kom till Stora Valla. Degerfors kontrollerade matchen och vann med stabila 4-1.

– Vi fick utdelning på våra chanser ganska tidigt och fick göra tre mål i den första halvleken. Det är viktigt. Sedan tycker jag att vi gjorde saker och ting lite bättre jämfört med i matchen mot GAIS. Rörelsen i djupled till exempel. Jag är väldigt nöjd med den här matchen. Vi gjorde väldigt fina mål. Sedan måste jag ge en eloge till Roger Werner (hjälptränare) som är arkitekten bakom 3-0-målet. En av hans varianter. Han har jobbat hårt med varianterna och nu satt den, säger tränare Andreas Holmberg.

Exakt den variant som ledde fram till målet stod ni och nötte på gårdagens matchförberedande träning.

– Yes, men då lyckades inte Johan Bertilsson sätta något av sina tre försök. Han sparade det till idag. Vilket avslut! Otroligt fint.

Bertilssons 3-0-mål var en frispark som slogs längs marken till Christos Gravius. Gravius, stående i muren, stoppade bollen varpå Bertilsson kom framstormande och placerade ett skott i krysset.

Också matchens första mål gjordes av Bertilsson. Victor Edvardsen slog en fin yttersida från vänsterkanten. ”Berra” mötte bollen med huvudet bara någon meter framför mållinjen.

2-0-målet var lite liknande. Ett suveränt inlägg från Sebastian Ohlsson. Den här gången var det istället Edvardsen som nickade i mål.

I den andra halvleken fick gästerna till ett reduceringsmål efter 74 minuter, men det var Degerfors IF och inhoppande Ferhad Ayaz som fick sista ordet med ett mål i matchens sista minut. Ayaz utmanade LSK-försvaret och hittade en lucka mellan två motståndarben.

Om man tittar på superettan i år går alla topplag på en nit här och där. Det känns dock inte som att Degerfors gör det. Ni betar av motståndarna. Vad är det som gör att ni lyckas?

– Hittills har det varit så. Det handlar om att vi försöker jobba hårt i varje match. Ödmjukheten först. Det har vi lyckats med hittills. Det är det där vi måste fortsätta med. Det är såklart en stor utmaning, men som jag har varit inne på i hundra intervjuer nu: Det finns inga lätta matcher i den här serien. Man måste vara närvarande. Är vi det har vi kommit långt eftersom vi är ett väldigt bra lag, säger Andreas Holmberg.

Nu börjar uppladdningen inför en period där det blir fyra toppmöten i rad (Akropolis, Halmstad, Halmstad, Jönköpings Södra). Det ser väldigt bra ut för DIF men vad behöver ni förbättra ytterligare för att klara de här matcherna så bra som möjligt?

– Först blir det två dagar ledigt så att spelarna får vila. Sedan kör vi i gång på onsdag igen. Det är klart att man vill göra allting bättre men jag tycker att vi har hittat en ganska bra helhet. Både försvarsspelet och anfallsspelet. Men det gäller att inte nöja sig. Vi vill utvecklas varje träning. De matcherna där vi är som allra bäst är matcherna där vi springer mycket i djupled. Det måste man hela tiden jobba med. När vi kan hota på det sättet med våra snabba spelare är vi riktigt bra.

Matchens enda orosmoln, sett med rödvita ögon, var den smäll som tvingade Erik Lindell till ett byte. Wingbacken kommer dock med lugnande besked:

– Han (motståndaren) ville väl sparka på bollen men jag kom i vägen, så han sparkade på utsidan av mitt knä. Men det var bara en smäll. Man blir lite rädd när det är knät men det var ingen fara.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Gustav Granath – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Marcus Astvald

Victor Edvardsen

71 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Victor Edvardsen och Villiam Dahlström ersatte Erik Lindell.

83 minuter: Jacob Ortmark ersatte Christos Gravius.

90 minuter: José Segura Bonilla ersatte Johan Bertilsson.