Ny träningsmatch direkt

Försäsongsschemat för herrarna är så intensivt att man skulle kunna tro att superettan 2020 har återuppstått. I lördags var det derby mot Örebro SK. Redan imorgon, tisdag, är det dags för nästa derbymatch. Den här gången på hemmaplan. Division 1-klubben Örebro Syrianska IF står för motståndet.

Ny match, bara några dygn efter den senaste. Har ni i nuläget en så pass bred trupp att ni klarar av det?

– Vi gick ju runt på ganska många mot Örebro och det kommer vi göra imorgon också. Alla som är tillgängliga kommer få speltid och vi kommer försöka fördela belastningen mellan spelarna så mycket det går. Efter matchen är det matchledigt en vecka, så det ska nog gå bra, säger tränare Andreas Holmberg.

Nu blir det en annan typ av nivå på motståndet, får man anta. Kommer ni träna på andra saker i en sådan här match, jämfört med i matchen mot ÖSK?

– Nej, vi jobbar med helheten hela tiden nu i början. Det blir inte så att vi kommer trycka på något speciellt utan vi vill ha en bra helhet. Sedan kan man förvänta sig att vi kommer ha ännu mer boll nu och att vi kommer kunna trycka ner Örebro Syrianska mer än vad vi kunde trycka ner ÖSK, även om vi var ganska bra på det i den matchen också. Det kommer krävas att vi löper mycket i djupled för att luckra upp ytor och så vidare. Jag hoppas att vi kommer kunna skapa en hel del målchanser och att vi gör en hel del mål.

Axel Lindahl blev idag officiellt klar för Bodø/Glimt. Ni är tillbaka i ett läge där ni ”bara” har två wingbackar. Hur ser ni på det just nu?

– Vi spelade ju utan wingbackar mot ÖSK och gjorde det ganska bra, så vi känner oss rätt flexibla när det gäller att ändra spelsystemet så att det passar oss. Dessutom har vi en del spelare som behärskar att spela där ute, även om de inte är renodlade wingbackar. Det känns faktiskt bra.

Ska jag tolka det som att formationen ni använde mot Örebro SK sannolikt dyker upp fler gånger i år?

– Det kommer den säkert kunna göra. Det är väldigt bra att kunna ha den flexibiliteten känner jag. Att vi kan spela på olika sätt är bara gynnsamt. Utvecklande för spelarna. Sedan tycker jag inte att det blir någon stor skillnad när vi har bollen. Det handlar om att man försvarar sig på lite olika sätt. Det såg intressant ut senast och jag hoppas att vi kan bygga vidare på det sättet också.

Hur har läget i truppen förändrats sedan senaste matchen?

– Erik Lindell återkommer. Förhoppningsvis Ferhad Ayaz också. Adhavan Rajamohan utgår och Anton Kralj är fortsatt borta.

Rajamohan fick en lättare smäll i matchen i helgen, men det är lite för nära i tid för att han ska vara redo för spel?

– Ja, precis. Vi hoppas att han kan vara tillbaka i träning redan på torsdag (första passet efter tisdagens match).

Matchen, som börjar klockan 17:00, kommer inte att vara öppen för publik. Däremot sänds den direkt på tre hemsidor.

Nerikes Allehanda

Om du redan är prenumerant på NA ingår matchen i ditt abonnemang. Är du inte prenumerant kan du bli det för 8 kronor per vecka i 8 veckor. Då ingår allt NA skriver om Degerfors. På matchdagen hittar du matchen här.

Expressen

Om du redan är Premiumkund på Expressen ingår matchen i ditt abonnemang. Är du inte prenumerant kan du bli det för 69 kronor första månaden. Ingen bindningstid. Då ingår allt Premiuminnehåll på Expressen. Du hittar Degerforsmatchen här.

SportExpressen Play

Om du redan är kund på SportExpressen Play ingår matchen i ditt abonnemang. Är du inte prenumerant kan du köpa matchen som pay-per-view för 139 kronor eller bli månadsabonnent för 299 kronor i månaden. Ingen bindningstid. Då ingår allt som sänds där, bland annat över 30 försäsongsmatcher i fotboll, innebandyns SSL och fotbollens Ettan och Elitettan. Degerforsmatchen hittar du här.