Ny storseger – men svårt för damerna att nå uppflyttning

DIF följde upp DM-skrällen mot Norrstrands IF med en sedvanlig demolering i seriesammanhang. Efter en kvart stod det 1-0 mot Eda IF på Stora Valla. Efter 90 minuter stod det hela 7-0. Jessica Karlsson, Emma Tryggvesson, Rosie Orr, Rosie Orr igen, Emilia Dahlström, Jamie Tiuraniemi och Tyra Eriksson stod för målskyttet under lördagseftermiddagen.

– Matchen såg ut ungefär som alla våra seriematcher har gjort under den senaste tiden. Vi hade bra kontroll, släppte till få chanser och skapade mycket framåt. Den här gången vann vi med 7-0 så det var mycket som var bra. Eftersom det var tredje matchen på en vecka var det bra att lyckas kräma ur det sista. Dessutom fick vi inga skador så det var positivt på alla sätt, säger tränare Patrik Werner.

Emilia Dahlström, den gamla måldrottningen, bröt sin måltorka. Vad säger du om det?

– Hon har ju spelat på mitten de senaste matcherna och varit väldigt bra där, men det var skönt för henne att göra mål. Hon hade ett jätteläge på en hörna precis innan målet men nickade över. Det var skönt att hon fick spräcka nollan eftersom hon normalt sett är målfarlig. I år har hon dock, som sagt, spelat lite längre ner på planen så hon har inte fått lika många målchanser som hon kanske är van vid.

Ni hade bud på fler mål och hade dessutom väldigt många olika målskyttar. Vad betyder det för laget?

– Vi har en stor och bred trupp nu. Det är många bra spelare som inte ens får vara med i matchtruppen så det bästa för oss hade egentligen varit att ställa upp med två lag. Ett i division 3 och ett i division 4. Nu blev det ju ett speciellt år och då får vi bara gilla läget. Igår använde vi oss mycket av alla uttagna spelare för att undvika skador då veckan varit tuff.

Det är bara tre omgångar kvar nu. Vågar ni fortfarande drömma om att Arvika ska tappa de där poängen som krävs för att ni ska kunna komma ikapp?

– Nej, jag tror inte det. Jag har sagt nästan hela tiden att jag tror att Arvika kommer vinna det som återstår. Vi får försöka bli tvåa. Då blir matchen på lördag viktig eftersom Råtorps IK ligger precis bakom oss. Vinner vi den matchen ser det väl bra ut när det gäller att knipa andraplatsen i alla fall. Skulle Arvika gå på en nit någonstans får vi se det som en stor bonus. De är lite för bra för de andra lagen.