Ny förlust i allsvenskan: ”Sista 70 minuterna fick vi inte alls till det”

Degerfors herrar åkte under måndagskvällen på sin tredje förlust på fyra matcher i allsvenskan. Mjällby vann med 1-0 nere i Blekinge och resultatet kändes inte alls orättvist.

Rödvitt började visserligen piggt och skapade ett bra läge redan efter fem minuter. Ferhad Ayaz vek in från högerkanten och avslutade tungt med vänsterfoten. I 23:e minuten petade dessutom Sargon Abraham in en målvaktsretur i nät, men han vinkades av för offside. Kort därefter hade Degerfors ytterligare en farlig chans innan hemmalaget Mjällby började tugga sig in i matchen. De gulsvarta tog över mer och mer av spelet och tidigt i den andra halvleken kom också ledningsmålet.

En omställning längs Mjällbys högerkant resulterade i ett avslut som Ismael Diawara nådde med fingertopparna, men Jacob Bergström höll sig framme och stötte in 1-0 på returen. 50 minuter spelade.

Degerfors hade svårt att få grepp om matchen mot ett tungt och hårt jobbande Mjällby.

Mot slutet satsade DIF allt framåt för att nå en kvittering. Det gjorde att Mjällby kunde ställa om, och nyss nämnde Bergström kom fri från mittlinjen. Avslutet var dock bedrövligt och gav Degerfors visst hopp, men även om man skapade tryck mot hemmalagets mål blev de aldrig riktigt nära.

Det skulle kännas orättvist att säga att dagens insats var dålig, men var den inte lite slarvig?

– Jo, det var den definitivt. Jag tycker att första 20 minuterna var riktigt bra, men frånsett det är det inte så orättvist att kalla insatsen dålig. De sista 70 minuterna fick vi inte alls till det, säger tränare Andreas Holmberg.

Vad var det som gick fel?

– Vi fastnade för mycket i vår speluppbyggnad. Mjällby fick pressa oss och vi bjöd på för många bolltapp på egen planhalva. Vi spelade inte på det sätt vi vill och Mjällby fick energi av att de skapade målchanser genom sitt presspel. De behövde liksom inte anstränga sig särskilt mycket för att skapa chanser, de gjorde det i princip genom sitt försvarsspel. Samtidigt hade vi det jäkligt trögt och hackigt. Frånsett de första 20 minuterna då. Där löste vi saker och ting på det sätt vi vill göra. Då spelade vi riktigt bra. Vi hade den rörelse vi vill ha och gjorde de saker vi vill göra. Sedan tog Mjällby över. Tyvärr.

Att ni ändå lyckas göra det ni vill göra, men att ni sedan tappar det, hur har laget resonerat kring det nu när ni pratade i omklädningsrummet efter matchen? Vad beror det på att det blev så?

– Om jag ska vara helt ärlig har vi inte pratat så mycket om det, men vi kommer såklart analysera det. Min spontana känsla är att vi var mer orörliga och inte erbjöd lika mycket hot bakom Mjällbys fembackslinje. Då kunde de hålla upp spelet och pressa oss samtidigt som de var kompakta i sitt lag. Vi behöver ha rörelse bakom backlinjen och mellan deras lagdelar, och vi behöver vilja ha bollen. Det slutade vi med efter 20 minuter tycker jag.

Nu är det några dagar till nästa match. Då möter ni suveräna serieledaren Djurgården. Vad talar för Degerfors i den matchen?

– Att vi inte vill göra en sådan här insats igen. Vi behöver grotta ner oss och jobba stenhårt nu för att vi ska kunna göra en bättre prestation i nästa match. Vi ska möta ett lag som är jättebra och det kommer krävas en otrolig insats av oss för att vi ska kunna ta poäng i den matchen. Det hoppas jag att vi är förberedda på för min spontana känsla, även om vi såklart ska analysera den här matchen, är att Mjällby jobbade mycket hårdare än vad vi gjorde och ville mycket mer. Så ska det inte behöva vara. Vi ska jobba stenhårt i veckan och vi ska få spelarna att förstå vad som krävs för att ta poäng i allsvenskan.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Sargon Abraham – Victor Edvardsen

Johan Bertilsson

62 minuter: Erik Lindell ersatte Ferhad Ayaz, Nicklas Maripuu ersatte Christos Gravius och Abdelrahman Saidi ersatte Sean Sabetkar.