Ny DIF-förlust i allsvenskan: ”Vi skapade för få målchanser”

Örebros förlust borta mot Hammarby innebär att hotet om direktnedflyttning nu är helt borta även i teorin, men för att undvika nedflyttningskval kommer Degerfors herrar sannolikt behöva vinna minst en av sina tre återstående seriematcher (Hammarby, Norrköping och Östersund). Det står klart efter gårdagens 2-0-förlust mot BK Häcken på Bravida arena.

Rödvitt gjorde en ganska stark första halvlek och förde spelet mot ett dokumenterat passningsskickligt hemmalag. Det var dock Häcken som skapade de hetaste målchanserna och tidigt i den andra halvleken tog de också ledningen.

Bénie Traoré löpte sig fri på Häckens högerkant och fick en perfekt passning från Patrik Wålemark. Alfie Whiteman var på bollen men kunde inte hindra den från att gå in i nät. 1-0 efter en timme.

2-0 kom i 72:a minuten efter att Wålemark snappade upp en slarvig Degerforspassning och sedan stormade in i de rödvitas straffområde.

– Vi gjorde i mångt och mycket en bra bortamatch mot ett bra Häcken på konstgräs. Jag tycker att vi drev den första halvleken och ägde mycket boll, men samtidigt kände sig Häckenspelarna rätt trygga i det. De jobbade väldigt hårt och försvarade sig lågt med i stort sett hela laget, så det blev svårt för oss att komma till några heta lägen. Vi önskade att vi hade kunnat skapa mer med tanke på det tryck vi hade runt deras straffområde, säger tränare Tobias Solberg och fortsätter:

– Det blev en liten besvikelse att vi inte kunde skapa mer, men samtidigt är det svårt. Häcken hade några farliga kontringslägen i den första halvleken. Inte minst ett där Alfie Whiteman gjorde en bra räddning. Vi hade väl hoppats att vi själva skulle få några sådana där lägen att ställa om och använda vår fart.

– I den andra halvleken tycker jag att Häcken började bättre och var det hetare laget. Vi hade några enkla bolltapp och de fick lite tryck på oss. Sedan kom vi in i halvleken och sett över hela matchen var det egentligen ganska jämnt. Häcken fick dock det viktiga första målet. En omställning. Det kändes lite billigt att målet uppkom på det sättet. Olyckligt att vi hamnade i underläge. Det blev något annat av matchen då. Sedan fick de 2-0 då vi tappade boll i uppspelsfasen och där dog ju matchen mer eller mindre. Vi skapade för få målchanser för att kunna störa Häcken ordentligt.

Nu kommer ni förmodligen behöva vinna minst en av de återstående matcherna för att undvika kval. Vad tänker du om det som väntar?

– Jag kan tänka mig att vi behöver vinna två till och med, men fokus ska alltid ligga på att vinna ”nästa match”. Nu återstår tre matcher och vi ska göra allt för att ta så många poäng vi kan. Vi har hela tiden varit medvetna om att det skulle bli en tuff och jämn säsong hela vägen in. Nu har vi garanterat två lag bakom oss och vi ska se till att det blir minst ett till, men då krävs det att vi vinner några matcher nu.

Nu väntar ett två veckor långt landslagsuppehåll innan Hammarby kommer till Stora Valla den 21 november.

Startelva och byten

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Nikola Đurđić – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

74 minuter: Gustav Granath ersatte Sean Sabetkar, Axel Lindahl ersatte Anton Kralj och Johan Bertilsson ersatte Adam Carlén.

80 minuter: Villiam Dahlström ersatte Nikola Đurđić.