Nu rullar äntligen bollen i parafotbollslaget igen

Pandemin gjorde det omöjligt för spelarna i parafotbollslaget att hålla igång, men efter ett två år långt uppehåll kan de äntligen träffas och spela fotboll tillsammans igen. Nu ska man dessutom arrangera en cup i Stora Halla.

I Degerfors IF:s parafotbollslag är alla välkomna oavsett funktionshinder. Fotbollen må vara viktig för spelarna, men för många av dem är umgänget och fikat efter träningen minst lika viktigt. I dagsläget träffas laget en gång i veckan, på tisdagar kl. 17 i Stora Halla, för en timmes intensiv fotbollsträning.

– Stämningen är så härlig, den boosten och den kärleken man får av spelarna går inte att beskriva. Det är den största faktorn till att jag gör det här. Det är äkta glädje, säger Jan Thorin, tränare och ansvarig för parafotbollsverksamheten i Degerfors IF.

Degerfors IF är det enda parafotbollslaget i östra Värmland och det är svårt att få till regelbundna matcher. Dels för att det krävs en liten resa för något av lagen och dels för att det inte finns så många lag. Söndag den 10 april är det dock dags för cupspel i Stora Halla. På deltagarlistan finns bland annat HMF Falken från Arvika och den välkända föreningen Grunden BoIS från Göteborg.

– För att ge spelarna möjligheten att spela matcher tog jag och Anna-Lena Vestervall initiativet att anordna cupen. Vi tog kontakt med några lag som tackade ja, vilket var mycket glädjande, inte minst för spelarna. Det blir en heldag med antingen enkelspel eller dubbelspel, det beror lite på hur många lag som kommer. Vi hoppas också kunna nätverka och dela erfarenheter med de andra lagen.

Innan pandemin bröt ut bestod laget av 25 spelare och efter uppehållet är de några färre. Jan Thorin berättar att han jobbar på att få deltagarna att komma tillbaka, men även hitta nya spelare.

– Alla är välkomna hit, vi ser inga hinder och vill man bara komma och titta så får man gärna göra det också. Om man vill vara med kan man höra av sig till mig eller komma ner till Stora Halla en tisdag kl. 17, säger Jan Thorin.

Jan Thorin
Ansvarig parafotboll och tränare