Nattsvart när Degerfors föll mot Elfsborg

Degerfors inkasserade sin sjätte raka förlust när laget föll mot Elfsborg med hela 0-6. En förlust där man återigen hamnade i ett tidigt underläge man inte klarade av att resa sig ifrån.

Degerfors var på tårna i drygt två minuter innan det skulle komma en uppförsbacke brantare än någonsin. Degerfors insatser på planen lämnade en hel del att önska och redan efter 15 spelade minuter hade Sveinn Gudjohnsen, Rasmus Alm och Simon Olsson gjort ett mål vardera för gästerna. Direkt efter 0-3 tvingas Degerfors göras sitt första spelarbyte när Anton Kralj får en smäll på hakan som orsakar ett blödande sår. Det konstateras ganska snabbt att såret behöver sys och Kralj kan inte fortsätta spela. In istället kommer Erik Lindell.

Det skulle inte bli ljusare för Degerfors i den första halvleken. I minut 31 får Elfsborgs Jeppe Okkels helt fritt ta sig fram längs vänsterkanten och spelar in bollen till en omarkerad Rasmus Alm som retfullt enkelt petar in 0-4. Som grädde på moset har Degerfors andra wingback Joe Gyau skadat sig precis innan målet och även han tvingas byta. Rasmus Örqvist ersätter honom i den 32:a minuten. Innan halvleken var över skulle Nikola Djurdjic komma till ett fint läge efter en omställning, men hans avslut går rakt på Tim Rönning i Elfsborgs-målet som enkelt kan ta hand om bollen. Lagen går till halvtidsvila med ställningen 0-4 till gästerna och det finns inte mycket att hylla i Degerfors insats efter 45 minuter.

– Det är ju en jättebesvikelse naturligtvis. Vi ligger under med 0-3 efter en kvart och gör en riktigt dålig insats mot ett väldigt bra lag, men det är svårt att peka på taktiska detaljer och saker vi gör fel när vi gör i stort sett allt fel. Jag förstår att många upplever det som att vi inte springer, men det är en passivitet som uppstår när man har så dåligt självförtroende som vi har just nu. Jättetråkigt, men det kan ju knappast bli värre just nu. Så det är bara att jobba härifrån, säger tränare Andreas Holmberg.

Andra halvlek

Trots ett dubbelbyte i paus, där Diego Campos och Dijan Vukojevic ersatte Gustav Granath och Johan Bertilsson, skulle det inte bli så mycket ljusare för Rödvitt i den andra halvleken. Degerfors inleder förvisso piggare än man gjorde i första, men självförtroendet lyser med sin frånvaro och laget har stora problem på Stora Vallas gräsmatta. Dijan Vukojevic bryter fram i den 57:e minuten och skapar en ganska bra chans, men skottet är alldeles för löst och Tim Rönning plockar enkelt bollen. Åtta minuter efter målchansen var det dags för baklängesmål nummer fem. Från egen planhalva slår Elfsborg en frispark som går igenom hela Degerfors och bollen landar hos Jacob Ondrejka som skjuter i ribban. Returen landar framför Rasmus Alm, som ännu en gång kan peta in ett retfullt enkelt mål. 0-5.

I minut 67 har Degerfors sin farligaste målchans på hela matchen när Nikola Djurdjic frispelar Dijan Vukojevic, som kommer lite ur vinkel och slår bollen precis utanför stolpen. I den 74:e minuten gör Degerfors sitt sista spelarbyte när Abdelrahman Saidi kliver av och ersätts av Adhavan Rajamohan. I minut 80 blir det irriterat på planen när Nikola Djurdjic ryker ihop med Elfsborgs Simon Olsson. Domaren varnar de båda spelarna, men Nikola Djurdjic nöjer sig inte med ett gult kort utan väljer att ironisera över domarens beslut genom en applåd. Domaren uppskattar inte tilltaget och ger honom ytterligare ett gult kort, vilket resulterar i en utvisning. Nikola Djurdjic är därmed avstängd i matchen mot GIF Sundsvall den 9 maj. Elfsborg skulle vrida om kniven ytterligare ett varv i minut 83 när en passning från Jacob Ondrejka når en omarkerad Maudo Jarjue mitt i Degerfors straffområde, som från ett par meters avstånd kan lägga in bollen i nät. Tennissiffrorna 0-6 är ett faktum och det är också så matchen slutar.

Degerfors har därmed förlorat sex raka matcher och har förutom noll poäng den mindre smickrande målskillnaden 2-16. Nästa match spelas måndag den 9 maj på NP3 Arena mot GIF Sundsvall.

Mål: 0–1 Sveinn Guðjohnsen (5′), 0–2 Rasmus Alm (9′), 0–3 Simon Olsson (15′), 0–4 Rasmus Alm (31′), 0–5 Rasmus Alm (66′) och 0–6 Maudo Jarjue (83′).

Varningar: Christos Gravius (24′), Abdelrahmans Saidi (45′), Sebastian Ohlsson (72′), Nikola Djurdjic x2 (80′), Simon Olsson (80′)
Utvisningar: Nikola Djurdjic (80′)

Startelva (4-2-3-1): Alfie Whiteman – Gustav Granath (46′), Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson – Joe Gyau (32′), Adam Carlén, Christos Gravius, Anton Kralj (16′) – Johan Bertilsson (46′), Adbelrahman Saidi (74′) och Nikola Djurdjic..

Ersättare: Filip Järlesand, Daniel Krezic, Erik Lindell (16′), Rasmus Örqvist (32′), Diego Campos (46′), Dijan Vukojevic (46′), Adhavan Rajamohan (74′).

Publik: 3017