Nationella spelen väntar för parafotbollslaget: ”Flera av spelarna började packa för flera veckor sedan”

Ikväll beger sig Degerfors IF:s parafotbollslag ner till Göteborg för att delta i cupen Nationella spelen. Turneringen arrangeras av Grunden BoIS och totalt deltar hela 53 lag.

Nationella spelen är en fotbollsturnering för spelare som har en intellektuell funktionsnedsättning och spelas i Göteborg den 17 och 18 september. Turneringen är indelad i sex olika klasser och Degerfors IF ställer upp med två lag. Det ena spelar 7-mannaturneringen och det andra laget spelar 5-manna. Klicka här för att läsa mer om Nationella spelen.

– Spelarna är taggade, men väldigt nervösa. Det kommer att bli en upplevelse för dem. Vi har inte åkt iväg på någon cup sedan vi var i Uddevalla 2019, men det var bara över dagen. Det här första gången vi åker iväg och övernattar. Vi har tränat mycket fys och mycket tvåmålsspel med fokus på markering. Så det har de blivit duktiga på, säger Jan Thorin, tränare parafotbollslaget.

Cupen inleds med gruppspel på lördag morgon och slutspelet äger rum under söndagen. Jan Thorin berättar att spelarna sett fram emot cupen länge och att det betyder mycket för dem att komma iväg.

– Det är ju ren glädje på alla sätt och vis. Flera av spelarna började packa för flera veckor sedan för att de är så spända och taggade. De ser fram emot att få spela matcher mot andra lag och träffa nya människor. Det är bara positivt.

Totalt åker 15 spelare från parafotbollslaget ner till Göteborg ikväll. Majoriteten av spelarna har varit med sedan starten hösten 2019, medan några började spela i så sent som i år.

– Vi hade ett uppehåll under pandemin, men startade upp verksamheten i vintras igen. Det är jätteroligt att vi fått in många nya spelare och att vi fått behålla många av de som var med innan pandemin bröt ut. Det blir inte så många matcher för spelarna eftersom det oftast är för långt att åka. Att delta i Nationella spelen kommer med all säkerhet att bli en höjdpunkt för de flesta av spelarna, avslutar Jan Thorin.

Du som vill följa turneringen och se hur det går för Degerfors IF i turneringen, kan se spelschemat här.

Stort lycka till i Nationella spelen, Degerfors IF!