Näst sista träningsmatchen för herrarna: ”Trevligt att få möta guld-Häcken”

Det återstår endast två träningsmatcher innan Degerfors IF får kliva in till sin första allsvenska premiär sedan 1997. Närmast väntar BK Häcken på Bravida Arena, arenan där Rödvitt i december säkrade den allsvenska platsen.

Matchen mot laget från Hisingen spelas imorgon, lördag, klockan 18:00 och visas på Discovery+.

Nu börjar säsongen närma sig och ni ska spela träningsmatch mot ett av lagen som verkligen nämns som guldkandidat. Vad tänker du om att ställas mot ett sådant motstånd?

– Det är väl trevligt att få möta guld-Häcken. Ett förväntat topplag som har varit bra under försäsongen trots att de haft skador på några nyckelpositioner. Laget kommer vara med på den övre halvan av tabellen så det blir en bra värdemätare för oss att ännu en gång få känna på motstånd i högt tempo, säger tränare Tobias Solberg.

Ni ställdes mot en annan, på pappret, stark motståndare i U21-matchen som var en förklädd träningsmatch. Djurgården. Vad lärde ni er av den matchen? Något ni kan ta med er till mötet med Häcken?

– Det var mycket som kändes bra med helheten. Att vi kunde stå upp bra och inte bara behöva försvara oss och satsa på Djurgårdens misstag. Vi kunde faktiskt skapa saker på egen hand. Ett bra kvitto att ta med sig. Sedan finns det alltid saker att slipa på. Vi släppte in tre mål på lite olyckliga sätt. Det är något vi får jobba vidare med.

Säsongen är, som sagt, nära nu och det innebär en omställning att ta sig från superettan till allsvenskan, men ni har fått möta ett antal rutinerade allsvenska lag under försäsongen. Hur långt känner du att ni har kommit när det handlar om att ta det här klivet det faktiskt innebär att gå upp en division?

– Det känns som att vi har kunnat anpassa oss bra. Vi har fått bra matcher mot riktigt bra lag. Vi spelade en träningsmatch mot IFK Göteborg, men det var framför allt i cupmatchen mot Elfsborg vi fick en liten tankeställare. De första 10-15 minuterna fick vi uppleva vilket tempo och beslutsfattande som kommer krävas för att man ska kunna lösa situationer både med och utan boll. Det är jätteviktigt att vi fått de här matcherna, och mötena med Djurgården och Häcken. Det kommer göra oss till ett bättre lag. Vi har förhoppningar om att göra det här bra och utifrån hur det har sett ut hittills finns det egentligen ingen anledning att tro något annat.

Ismael Diawara är fortfarande inte helt redo för spel efter den lättare skada han ådrog sig mot Norrby. Målvakten lär dock vara tillbaka i träning nästa vecka.

Morgondagens matchtrupp presenteras cirka en timme innan avspark.