Mikael Eklund ny tränare i akademin

Ny tränare för Degerfors IF P-16 är Mikael Eklund. ”Eka”, som han också är känd som, har en bakgrund som allsvensk fotbollsspelare i Kalmar FF där han vann SM-guld 2008. Mikael Eklund kommer senast från IK Brage där han ingått i klubbens ledarstab.

Mikael Eklund har gedigen erfarenhet av Degerfors IF, men då som motståndare på plan och från sidlinjen. Som spelare har Mikael Eklund representerat klubbar som Brage, Kalmar, Assyriska och isländska Greidavik. Efter karriären har han haft olika tränaruppdrag där den större delen av karriären utspelat sig i Brage. Sedan några veckor tillbaka är ”Eka” kristinehamnsbo och ser fram emot att köra igång i Degerfors IF.

Vad ser du fram emot mest?

– Jag ser fram emot att få fortsätta arbeta med fotboll och med ungdomar som brinner för sporten. Att försöka utveckla dem så att de kan ta steget upp till seniornivå, säger Mikael Eklund.

Vad har du för förväntningar?

– När spelarna kommer till träningen så vill jag att de är hungriga, har viljan att bli bättre och strävar efter att utvecklas.

Vilka är dina styrkor?

– Du får ett klassiskt svar där; det kanske andra ska svara på. Skämt åsido, jag försöker att både se spelarna och vad som finns bakom. Jag är engagerad och bryr mig om mina spelare både på och utanför om planen.

Akademichef Peter Palmqvist är mycket nöjd med rekryteringen av ”Eka”. Han beskriver den nya tränaren som en oerhörd tillgång.

– Jag är väldigt glad att få möjligheten att ta in Mikael i organisationen. Mikael har spelat på hög nivå både i Sverige och utomlands. Hans erfarenhet och höga utbildning, UEFA Elite Youth A, gör att han kommer bidra med spets och kunskap.

Peter Palmqvist tillägger:

– Jag är väldigt nöjd med att vi fått kontinuitet i verksamheten. Vi har kvar alla tränare i akademin från föregående år och vi stärker upp även på ungdomssidan när vi slår ihop akademin och ungdomsverksamheten. Degerfors IF blir ett mer självklart val för allt fler när man ska söka nationell idrottsutbildning.