Malmö numret för stort

Bryta ihop, jobba vidare och som tur kommer det alltid en ny match.

Det säger Degerfors tränare Tobias Solberg efter 0–5-förlusten mot Malmö FF.

– Ja, det är bara spänna bågen igen och köra. Här och nu är man väldigt besviken, men när Malmö gör en så fin insats så behöver vi vara på topp för att kunna rubba dom. Och det var vi inte. Vi hade en ambition och tro att vi skulle vara det, så just nu är man besviken att vi inte kunde göra det bättre, säger Solberg.

Han är rak i sin analys:

– Det är klasskillnad och i dag är Malmö för många nummer för stora för oss. Vi har spelat bra mot andra topplag, men denna gång är vi inte i närheten. Malmö leder välförtjänt i halvtid, även om det är ”skitmål” man får till.

Då hade Degerfors inte marginalerna på sin sida. Må vara att Malmö hade kontroll på matchen med sitt höga och organiserade presspel – men själva målen var, för DIF:s del, av det oturliga slaget. Antonio Colaks skott träffade en täckande Oliver Ekroth, varpå riktförändringen ställde Ismael Diawara i DIF-målet.

Ännu mer otur hade Degerfors på Malmös 2–0. Bara några minuter innan pausvilan slog Sean Sabetkar och Adi Nalics ihop – och bollen flög i en båge över Diawara.

I början på den andra halvleken klev Degerfors ut alldeles för tamt och Malmö gjorde tre mål inom loppet av bara några minuter. Därefter handlade det endast om för Rödvitt, som omedelbart gjorde fyra byten i ett svep, att stoppa blödningen och inte släppa in fler mål.

– Åter igen för vi ta lärdom av det som hände. Vi bryter ihop och kommer igen, säger Solberg.

Helt klart är att dock att man mötte ett vässat Malmö, där misstagen kostade Degerfors dyrt.

– En femstjärnig insats av oss. Jag är väldigt stolt över grabbarna och hoppas vi kan fortsätta hålla den här höga nivån resten av säsongen, säger Malmös tränare Jon Dahl Tomasson.

Startelva:

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sean Sabetkar

Ferhad Ayaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen – Abdelrahman Saidi

Byten:
57′ – In: Villiam Dahlström, Jonathan Tamimi, Erik Lindell och Justin Salmon. Ut: Johan Bertilsson, Anton Kralj, Christos Gravius och Ferhad Ayaz.
61′ – In: Daniel Janevski. Ut: Sean Sabetkar.