Lysande start på säsongen för damlaget

Degerfors IF dam seriepremiär, och historiska debut i division 2, blev en riktig fullträff. Segersiffrorna skrevs till 5-0 mot Torsby IF 2.

Trevlig läsning, givetvis – men också hoppfullt att det var fem olika målskyttar som hamnade i målprotokollet. Damerna visade prov på en stark bredd i matchen mot Torsby.

– Den här matchen vinner på vi på fysik. Torsby hade ett ungt lag och vi malde ner dom, säger Degerfors tränare Patrik Werner.

Degerfors IF har tränat på bra inför den försenade seriestarten och belönades tack vare det i seriepremiären.

Inledningsvis var det emellertid jämnt och säsongens första mål kom precis innan pausvilan, på ett spektakulärt vis. Ida Mattsson skruvade in sin egen hörna och gav Degerfors det förlösande ledningsmålet i den 43:e spelminuten.

– Ida har en bra fot och vi brukar klumpa ihop det på hörnorna. Hon slår den bra varje gång och det var skönt att se den gå in denna gång, säger Werner.

Rödvitt behöll sedan kommandot i den andra halvleken.

– Vi har kontroll på det i stora delar av matchen och gjorde två snabba mål en bit in på den andra halvleken som blev viktiga. Vi var lite bättre än Torsby, men det är inte så att vi gör en jätte, jättebra insats. Det är alltid lite spänt när man inte har spelat på så länge och då sitter inte allt klockrent, säger Werner.

Men det räckte till 5-0 mot Torsby och det var utan tvekan en beslutsam start på årets säsong av DIF:s damer.

Det lovar onekligen gott inför fortsättningen.

Torsby IF 2-Degerfors 0-5 (0-1)

Mål, Degerfors: Ida Mattsson (43’), Jamie Tiuraniemi (51’), Emma Tryggvesson (57’), Jessica Karlsson (83’), Emilia Dahlström (85’).

Målskyttarna på bild, från vänster: Jamie Tiuraniemi, Emma Tryggvesson, Emilia Dahlström, Ida Mattsson, Jessica Karlsson.