lnför AFC hemma: ”Vill se att vårt försvarsspel stämmer”

Imorgon vankas det återigen försäsongsmatch och årets tredje motståndare är Superettan-laget AFC Eskilstuna. Precis som i söndags spelas matchen på Behrn Arena.

Degerfors försäsongsfacit hittills innefattar en förlust mot IFK Göteborg och en oavgjord mot Skövde AIK. Spelet har sett ut ungefär som det brukar göra på försäsongen. Lite lite upp och ner, med andra ord.

Ny match väntar under fredagen och den här gången är det Eskilstuna-laget AFC som gästar oss i Örebro. AFC har under försäsongen träningsspelat mot UIK Nordic, där det blev seger med 1-0 och mot Djurgården där man förlorade med 1-5 hemma på Tunavallen. AFC spelar till vardags i Superettan och i fjol placerade man sig på en åttondeplats. Degerfors senaste målskytt Karim Mammar anslöt från AFC i november och i klubben spelar Degerfors-bekante Viktor Götesson.

Degerforstränaren Andreas Holmberg ser gärna att försvarsspelet sitter bättre mot AFC än vad det gjort hittills på försäsongen.

Din bild av prestationen mot Skövde senast?

– En lite hackig match. Jag tycker inte riktigt att vi är med under de första 30 minuterna, vi låter Skövde få styra och ställa. Därefter tycker jag att vi jobbar oss in i matchen och gör det bra i sista kvarten av halvleken. Vårt mål kommer som en följd av det. I andra halvlek är vi bättre. Många fina insatser från framför allt våra yngre spelare, vilket var glädjande att se. Vi har lite att jobba på och vi jobbar vidare, säger Andreas Holmberg.

Vad fungerade bra respektive mindre bra?

– Vårt kombinationsspel i den sista tredjedelen fungerade ganska bra. Jag tycker att vår speluppbyggnad stundtals fungerade ganska bra. I försvarsspelet har vi lite att skruva på. Det behöver sitta ihop på ett bättre sätt.

– Det är alldeles för tidigt att se hur vi egentligen ser ut, jag tror att vi lika gärna kan göra en riktigt bra match imorgon. Vi jobbar på och fortsätter fila på det vi vill bli bättre på.

Vad vill du se mer av imorgon?

– Jag vill se att vårt försvarsspel stämmer och jag vill inte att vi ska vara så enkla att spela igenom. Sedan vill jag naturligtvis att vi fortsätter med vårt anfallsspel och blir ännu farligare när vi väl kommer till inlägg, cutbacks och sådana situationer. Där vill jag att vi blir vassare och skapar fler målchanser.

Truppen

Startelvan: Sondre Rossbach – Oscar Wallin, Sean Sabetkar, Sebastian Ohlsson – Erik Lindell, Justin Salmon, Damjan Pavlovic, Karim Mammar – Diego Campos, Dijan Vukojevic, Rasmus Örqvist.

Ersättare: Jonas Olsson, Gustav Granath, Seid Korac, Joe Gyau, Gustav Lindgren, Elyas Bouzaiene, Alexander Hedén Lindskog, Jamie Bichis, Carl Ljungberg, De Pievre Ilunga och Sixten Eriksson.

Saknas gör Christos Gravius som under onsdagens träning åkte på en lårkaka, Albin Mörfelt som har en känning och Nikola Djurdjic som rehabiliterar efter korsbandsskada.

Publikinformation

All information som kan vara bra att känna till inför besöket hittar du på den här sidan.