Lindgren tvåmålsskytt när Rö’vitt besegrade Helsingborg

Gustav Lindgrens två första mål i årets upplaga av Superettan såg till att Degerfors fortsatt är obesegrade efter fyra omgångar. Bruket står efter dagens 2-1-vinst på åtta poäng och en andraplats i tabellen.

Degerfors inledde, till skillnad från de tre föregående matcherna, dagens tillställning lite mer försiktigt. Redan i den andra minuten var bortalaget nära att ta ledningen när Taylor Silverholt träffade ribban. Efter cirka 10 minuter var Rö’vitt tillbaka i matchen igen och kunde trycka på. Utdelning kom i den 29:e minuten efter att Helsingborgsspelare tagit bollen med handen och Degerfors tilldömts straff. Gustav Lindgren förvaltade straffen väl och Degerfors kunde ta ledningen.

I den 41:a minuten skickar Helsingborg en djupledsboll mot Degerfors straffområde. Nasiru Moro och Taylor Silverholt sparkar ihop, bollen far högt upp i luften och landar i Degerforsmålet. Ett snöpligt mål, minst sagt. I halvtidspausen står det 1-1.

Degerfors inleder den andra halvleken piggt och utökar ledningen i minut 60. Kevin Holmén slår en lång boll ut mot vänsterkanten till Karim Mammar som driver in bollen mot straffområdet och passar Gustav Lindgren, som i sin tur placerar in bollen vid den vänstra stolpen. 2-1 och Goal-Gurra är därmed tvåmålsskytt.

Helsingborg tar efter målet över matchen en aning när man inleder sin jakt på kvittering. Något mer mål för gästerna blir det dock inte och matchen slutar 2-1 till Degerfors.

Sammandrag

Presskonferens

Se presskonferensen med William Lundin och Klebér Saarenpää i spelaren nedan.

Matchfakta

Mål: 1-0 Gustav Lindgren (29′), 1-1 Självmål (41′), 2-1 Gustav Lindgren (60′).

Varningar Degerfors IF: Gustav Lindgren, Karim Mammar.

Varningar Helsingborg: William Westerlund, Sumar Almadjed, Benjamin Örn, Daniel Bergman.

Startelva: Jakobsson – Wallin, Diaby, Moro – Bouzaiene, Holmén, Demirol (ut 81′), Ohlsson, Mammar – Lindgren (ut 90+2′), Abdulla (ut 64′).

Ersättare: Forsell, Vukojevic (in 90+2′), Fisic (in 64′), Kassi (in 81′), Grönborg, Bichis, Morgado.

Domare: Magnus Lindgren.

Publik: 1 869