Lindell matchhjälte när DIF gick till kvartsfinal

Degerfors IF ska spela kvartsfinal i svenska cupen. Det står klart efter att Utsiktens BK under lördagseftermiddagen besegrades med 2-0 i den sista gruppspelsomgången.

Matchen mot division 1-laget var kanske inte den mest välspelade. De iskalla och stundtals ganska kraftiga vindarna som härjade på Stora Valla gjorde inte saken bättre. Degerfors hade dock det här mötet under kontroll och tog rättvist ledningen i 30:e minuten. Daniel Janevski passade bollen till Sargon Abraham som befann sig strax utanför motståndarnas straffområde. På klassiskt Sargon-vis trollade Abraham sedan bort tre försvarsspelare innan han säkert överlistade målvakten.

Det avgörande 2-0-målet kom tidigt i den andra halvleken. Den här gången var det en lite mer ovan målskytt. Bertilsson hittade en framrusande Edvardsen på vänsterkanten. Edvardsen spelade in bollen i straffområdet där den gick förbi Sargon Abraham och i stället nådde Erik Lindell som enkelt placerade in segermålet.

DIF tog alltså maximala nio poäng. Det här är första gången sedan formatet med gruppspel infördes som Degerfors IF avancerar till kvartsfinal.

Du är mitt inne i en av klubbens mest framgångsrika perioder på 28 år. Allsvenskt avancemang och kvartsfinal i cupen. Hur känns det?

– Det är klart att det är jättekul! Självklart tar man cupen på allvar, men när vi gick in i gruppspelet såg vi det mer som bra träningsmatcher mot bra motstånd. När man väl står där vill man ju dock vinna matcherna och nu har vi lyckats vinna gruppen och är i kvartsfinal. Det är fantastiskt kul, säger tränare Tobias Solberg.

Dagens match var ingen drömtillställning, men ni gjorde jobbet som krävdes. Hur ser du på matchen?

– Första halvleken var bra även om vinden var svår. Bollarna vi slog rann ner för långt i och med att vi hade kraftig medvind. Vi skapade ändå jättemånga målchanser och gick nöjda till halvtidsvila. Den andra halvleken inledde vi bra men drog sedan på oss två onödiga frisparkar. Utsikten fick flytta upp och fick några fasta situationer. Oliver Ekroth fick en smäll i ansiktet och var tvungen att byta (lagkaptenen fick ett sår och en svullnad i ansiktet men mådde efter omständigheterna bra efter matchen). Där fick vi göra några förändringar i laget. Det viktigaste för oss var att vinna matchen, men när vi väl fick in 2-0 kände vi att vi kunde fortsätta gasa. Vi ville forcera in fler mål och det är inte alltid det blir rätt. Det blev lite hafsigt och böljade fram och tillbaka. Vi bjöd ju faktiskt in Utsikten till att skapa några lägen. Andra halvleken vara inte så bra som vi önskade och det är väl egentligen ingen som är nöjd med den.

Du är inte jättenöjd med matchen men är desto mer nöjd med avancemanget, såklart. Nu blir det kvartsfinal redan om en vecka. Hur blickar ni framåt mot den?

– Det var planerat för en ledig helg nästa vecka. Efter lottningen får vi se hur vi ska lägga upp veckan. Det är bara att ladda om. En kul träningsvecka inför en rolig match. Vi har en bra chans mot alla lag.

En höjdpunkt från dagen är väl vem som gjorde det sista målet. Erik Lindell brukar rada upp assist, men när det gäller målskytte vilade nästan en förbannelse över honom under 2020. Nu fick han äntligen sätta dit den.

– Han hade sådana här bra lägen förra året och fick säkert mycket tid att tänka innan han slog till bollen idag, så jag tror att det var jäkligt skönt för Erik att få göra mål. Han har kämpat med det där och hade lägen förra året. Lägen som borde ha blivit mål. Nu fick han göra mål här. Jättekul! Han kämpar alltid hårt så det blir en extra belöning att få göra mål och inte bara spela fram.

Imorgon, söndag, avgörs de återstående cupgrupperna. Därefter lottas vilket lag Rödvitt får möta i kvartsfinalen.

Startelva och byten

Ismael Diawara

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Daniel Janevski

Erik Lindell – Adam Carlén – Nicklas Maripuu – Ferhad Ayaz

Johan Bertilsson – Victor Edvardsen

Sargon Abraham

62 minuter: Jonathan Tamimi ersatte Erik Lindell och Abdelrahman Saidi ersatte Oliver Ekroth.

78 minuter: Villiam Dahlström ersatte Johan Bertilsson.

85 minuter: Adhavan Rajamohan ersatte Sargon Abraham och Christoffer Wiktorsson ersatte Ferhad Ayaz.