Lars Weman blir ny klubbchef i Degerfors IF

Lars Weman, 36, från Karlskoga kommer från och med nästa säsong ta över ansvaret som klubbchef i Degerfors IF. Uppgiften kommer under våren att fasas över från Suzanne Hällström som efter ett decennium i rödvit tjänst (ordförande, styrelseledamot och klubbchef) ska gå i pension.

– Det är ett oerhört hedrande uppdrag och jag ser fram emot att vara en del av klubbens fortsatta utveckling, säger Lars Weman.

Weman kommer närmast från utbildningsvärlden där han sedan mitten av 2010-talet varit rektor på olika skolor, senast Möckelngymnasiet Karlskoga. Han har en bakgrund som lärare.

Hur ser din relation till fotboll ut?

– Jag var som bäst när jag var 14 år och fick chansen i KB Karlskogas division 2-lag, men jag etablerade mig aldrig högre upp än division 3. Fotboll har för mig främst varit en sport jag följt framför tv:n eller från läktarplats. Degerfors är självklart en av klubbarna som funnits med då.

Vad vill du uppnå med Degerfors IF?

– Degerfors IF ska bli ett etablerat allsvenskt lag och jag tycker också det är väldigt intressant med styrelsens vilja att utveckla föreningens CSR-arbete. I skolan spelar värdegrundsarbete en central roll och jag har erfarenhet av betydelsen av goda förebilder. Där finns en enorm potential i våra spelartrupper.

Lars Weman tillträder vid årsskiftet.

Degerfors Idrottsförenings ordförande Fredrik Rakar är glad över att ha fått en mycket viktig pusselbit på plats i organisationen:

– Det blir väldigt svårt att ersätta Hällström som på många sätt fått hålla ihop föreningen under två minst sagt händelserika år, men jag tycker att vi gör ett bra försök i och med rekryteringen av Lars Weman. Lars är en prisbelönt ledare som inte duckar för svåra utmaningar. Han är rätt person att fortsätta arbetet med att lotsa klubben in i den allsvenska kostymen, säger Rakar.