Kvartsfinalen inom räckhåll efter seger mot Falkenberg

Degerfors IF har spelat sig till ett drömläge i sin grupp i svenska cupen. Efter att under söndagen ha besegrat Falkenbergs FF, 1-3 på bortaplan, går Rödvitt vidare till kvartsfinal vid seger, oavgjort eller kanske till och med vid förlust i sista gruppspelsmatchen hemma mot Utsiktens BK nästa helg.

Matchen mot Falkenberg var långa stunder en styrkedemonstration från det rödvita laget. Victor Edvardsens nick på ett Lindell-inlägg hade kunnat resultera i DIF-ledning redan efter tio minuter. Drygt tio minuter senare hade Edvardsen ytterligare ett farligt läge. Det hela mynnade ut i en hörna som letade sig fram till Adam Carlén som kunde sätta dit 0-1.

Falkenberg kvitterade visserligen snyggt i den 35:e minuten efter att DIF dragit på sig en onödig frispark, men det rådde ändå inga större tvivel om vilket lag som skulle gå segrande ur den här duellen.

1-2 kom efter 41 minuter. Sargon Abraham slog en fin, svepande boll till Victor Edvardsen som bjöd på ett gammalt hederligt KLINISKT avslut.

I den andra halvleken utökade Rödvitt sedan till 1-3. Nyförvärvet Saidi fick drömträff i 68:e minuten. Hans första mål för DIF.

Det som på förhand såg ut som något väldigt svårt såg sedan i praktiken väldigt enkelt ut. Vilka är de främsta anledningarna till att det blev så?

– Jag tycker att vi tog tag i det. Kontrollerade matchen från start till mål, egentligen. Vi hade en liten svacka runt Falkenbergs kvitteringsmål, men i stort tycker jag att vårt passningsspel och vår trygghet med bollen gjorde att vi kontrollerade matchen över nästan 90 minuter, säger tränare Andreas Holmberg som följde matchen framför tv:n.

Vad är du allra mest nöjd med i ert spel?

– Vårt passningsspel, som vanligt. Det är fint. Det är svårt att pressa oss när vi är så pass lugna och trygga med bollen. Sedan tycker jag att det var många väldigt bra individuella prestationer idag. Prestationer som innebar att vi gjorde mål, helt enkelt.

Det är målskyttarna du tänker på?

– Framför allt mål två och tre. Sargons passning, Edvardsens löpning och avslut. Det är otroligt hög klass. Sedan får man säga att det var otroligt hög klass på Saidis mål också. Det var kul att se.

Vi tittar lite närmare på Saidi. Han fick gå in från start i en tävlingsmatch här och fick återigen visa prov på sin mångsidighet. Ännu en gång på en ny position, skulle man kunna säga.

– Ja. Jag tycker att han hanterade det på ett jättebra sätt. Det är en fotbollsspelare. Väldigt trygg med bollen, tekniskt skicklig. Vi fick också se vilket avslut han sitter inne på. En väldigt bra startdebut.

Nu kommer ni ha allt i egna händer hemma mot Utsikten. Jag tror mig veta vad du kommer svara, men vad blir viktigast för att se till att man fokuserar på rätt saker i den matchen?

– Utsikten är ett skickligt lag, måste jag säga. De tryckte ner Falkenberg stora delar av matchen i den första gruppomgången. Det gäller att vi behåller vår ödmjukhet och… jobbar hårt, haha. Det är ju så! Vi behöver vinna kampen om bollen eftersom Utsikten vill ha boll och vill spela. Då kommer de behöva försvara sig mer än vad de får anfalla och i så fall har vi mycket vunnet.

Om vi går tillbaka till matchen som spelades idag; Saidi kom in. Ni bytte målvakt. Ismael Diawara gjorde en fantastiskt bra match senast. Jeff Gal kom in till dagens match och gjorde inte bort sig han heller. Det var ytterligare ett par förändringar i startelvan. Den här bredden vi pratade om i superettan verkar än så länge hänga med in i 2021.

– Ja, det tycker jag verkligen. Ska jag vara ärlig tycker jag att vi fått en ännu större bredd. Det behöver man i allsvenskan och det behöver man i svenska cupen. Det spelar liksom ingen roll vilka som spelar, alla gör bra ifrån sig hittills. Det är jätteroligt. Det kommer verkligen bli viktigt för oss.

Startelva och byten

Jeff Gal

Gustav Granath – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Abdelrahman Saidi – Ferhad Ayaz

Sargon Abraham – Victor Edvardsen

Johan Bertilsson

70 minuter: Jonathan Tamimi ersatte Ferhad Ayaz och Villiam Dahlström ersatte Sargon Abraham.

85 minuter: Daniel Janevski ersatte Sebastian Ohlsson och Adhavan Rajamohan ersatte Johan Bertilsson.