Kryss mot GAIS – allting lever inför sista gruppspelsomgången

Det var en svängig tillställning på Stora Valla när Degerfors tog emot GAIS under lördagseftermiddagen. Degerfors IF inledde målskyttet i minut 55 genom Elyas Bouzaiene och utökade efter ett drömmål av Gustav Lindgren till 2-0. GAIS kom sedan ikapp och hann med två mål innan matchen var över. Resultatet innebär att Degerfors fortsatt är gruppledare och har allting i egna händer inför sista omgången, eftersom Örgryte slog Elfsborg.

Sammandrag från matchen

William Lundins kommentar efter matchen

– Det var en match med flera ansikten tycker jag. Det börjar ganska tight och jämnt innan de börjar ta över lite mer och får press på oss. De spelar ett snabbt spel som är en nivå över det vi har stött på hittills. Vi fick jobba stenhårt i vårt försvarsspel. De får sin straff som Wille gör en fantastisk räddning på och vi får in ny energi i laget.

– Vi sticker upp ett par gånger under den första halvleken och är riktigt farliga. Vi skapar några heta lägen och precis som i andra matcher så känner vi under matchen att oavsett hur matchen ser ut, så är vi farliga när vi kommer fram. Vi går in i halvtid med 0-0 och känner att det finns saker att korrigera både offensivt och defensivt.

– Jag tycker att vi har ganska bra kontroll på matchen i den andra halvleken. Vi får både 1-0 och 2-0 och känner att vi kan spela på det. Tyvärr kommer reduceringen för tidigt. Vi hade behövt reda ut det mycket tidigare för det blir ett stort tryck när de kastar in allt de har i boxen. De får till och med 2-2 och där tycker jag att vi sjunker ner alldeles för långt i eget straffområde. Vi borde egentligen stå högre med laget där. Det blir dueller i boxen istället för 10 meter utanför. Det behöver vi ta lärdom av och göra det bättre.

– När det är någon minut kvar visste vi om att de kommer att satsa allt och vi får den här gyllene kontringen på slutet där vi kan avgöra. Så det är lite snöpligt att vi inte tar vara på den chansen, men 2-2, en räddad straff och obesegrade. När man sammanfattar det här efteråt sen så kommer man känna att det inte är perfekt, men vi tar det inför sista omgången, avslutar Lundin.

Matchfakta

Startelva: Jakobsson – Wallin, Morgado, Diaby – Bouzaiene, Mårtensson, Holmén, Ohlsson, Mammar – Lindgren, Abdulla.

Ersättare: Järlesand, Fisic, Grönborg, Bichis, Pihlström, Hedén Lindskog, Ilunga,

Mål: 1-0 Bouzaiene (55′), 2-0 Lindgren (67′), 2-1 Holmström (71′), 2-2 Holmström (88′).

Varningar: Mårtensson (3′), Bouzaiene (45+2′), Mammar (71′), Fisic (92′).

Domare: Fikret Buqa

Publik: 622