Klubbchefen har ordet: ”Lek med tanken att Degerfors IF är en outnyttjad resurs”

Degerfors IF har ca 350 aktiva barn och unga, ett parafotbollslag (spelare med olika funktionsvariationer), dam och herrlag. Utöver alla spelare finns ett 80-tal ledare, ca 100 ideella som hjälper till vid allsvenska matcher, en uppsjö av föräldrar och eldsjälar som hjälper till kring alla våra lag, outtröttliga pensionärspoolen som årligen utför cirka 1 000 arbetstimmar på ideell basis till förmån för föreningen, men indirekt även till kommunen som arenaägare.

Gällande vår hyreskostnad så ökar den i takt med kommunens investeringar vilket är fullt rimligt, vi ska vara med och bära kostnadsökningar för kommunen. Utöver att betala hyra har DIF, med egna medel, bekostat satsningar på barn och unga, inte för att vi måste utan för att vi vill att barn och unga ska ha goda förutsättningar trots kommunens begränsade ekonomi.

Degerfors IF kräver inte något, utöver spelbara planer och omklädningsrum till våra barn och seniora spelare. SvFF (Svenska fotbollförbundet) har dock formulerat en kravlista för Superettan (56 punkter) och Allsvenskan (58 punkter). Naturligtvis går det att fundera kring att samma kravbild gäller för Stora Valla som Sveriges nationalarena Friends arena, vilket vi tyvärr inte kan påverka, utöver att lyfta frågan till förbundet vid varje tillfälle som ges.

En allsvensk match på Stora Valla innebär i genomsnitt 3500 besökare och vi kan utläsa i vårt biljettsystem att en betydande del reser långväga för besöket. Bara herrserien genererar alltså över 50 000 besökare till Degerfors kommun på årsbasis, och då har vi inte räknat med övriga lag, träningsmatcher, cuper/läger som anordnas på plats.

Vid allsvenska matcher drivs kioskerna av ideella föräldrar och intäkterna går oavkortat till ungdomssektionen. Pengar som sedan används för att bland annat erbjuda kraftigt reducerade priser för träningskläder, bara för att alla ska ha möjlighet att spela fotboll i Degerfors IF, oavsett socioekonomisk status. Vi genomför återkommande skolbesök och vi har tillsammans med kommunens grundskolor ansökt om att anordna läxläsning i gemensam regi. Detta för att våra dam- och herrspelare kan fungera som positiva förebilder, vilket har visat sig vara ett framgångsrikt arbetssätt för goda skolresultat i andra kommuner.

För att ytterligare spänna bågen har vi anställt en person som ska arbeta med social hållbarhet eftersom vi är övertygande om att vi tillsammans med lokalsamhället och kommunen kan göra skillnad för våra barn och unga.

Lek med tanken att Degerfors IF är en outnyttjad resurs där SvFF:s kravlista på en ny sittplatsläktare i stället innebär en mötesplats för kommunala verksamheter, lektionssalar samt ytor för regionala satsningar och samarbeten. En möjlighet att skapa tillväxt och hyresintäkter som ett resultat av ett starkt varumärke och en landsort som vägrar att ge upp.

SVT såg värdet i Degerfors IF och valde att göra sin största sportdokumentära satsning någonsin genom att spela in ”Allsvenskan – här kommer Degen”. Degerfors IF skulle således kunna vara en viktig pusselbit i kommunens strategiska arbete för en levande landsort där kommunen nyttjar föreningens dragningskraft vid till exempel platsmarknadsföring.

Att skrota Stora Valla för en flytt till Behrn Arena, som många raljerat om, är så dumt så det tänker jag inte kommentera ytterligare, men jag hoppas att vi får chansen att diskutera social hållbarhet och hur vi tillsammans kan bidra till en levande landsort, trots förbundets 58 punkter.

Lars Weman
Klubbchef, Degerfors IF