Klar seger mot Malung – nu börjar racet mot tredjeplatsen

Degerfors damer studsade snabbt tillbaka efter storförlusten mot Hertzöga och på hemmaplan besegrades Malung med 4-1. Rödvitt tog kommandot från start och ledde i paus med två bollar efter mål av Tyra Eriksson och Ida Mattsson.

– En jättebra första halvlek av oss. Vi hade bud på fler mål, några riktigt heta målchanser, men deras målvakt var jätteduktig, säger Patrik Werner, tränare i Degerfors.

Maja Edlund ökade på till 3-0 drygt tio minuter in på den andra halvleken, men en snabb Malungsreducering gjorde att matchen fortsatte leva.

– Malung har egentligen en målchans på hela matchen, där man gör mål. Men det är först i slutet på matchen när vi gör 4-1 som vi kan döda matchen. Skönt att vinna och att vi kan vara med och nosa på tredjeplatsen, säger Werner.

Det var Emilia Dahlström som stängde matchen med sitt 4-1-mål.

Det är nu halvtid i division 2 Västra Svealand för Degerfors IF – från den synvinkeln att man nu spelat hälften av matcherna och mött alla lag en gång.

Du nämner tredjeplatsen och kvalspel uppåt – är det den målsättningen som gäller nu för laget?

– Det är så vi pratar inom gruppen. Hertzöga är för bra för att vi ska komma ikapp och det blir tufft att ta in sju poäng på Säffle. Men om vi gör en bra väldigt bra höst tycker jag absolut vi har chans att komma trea och lägga oss före Norrstrand och Brage, berättar Werner.

Hur summerar du annars den första halvan av serien?

– Vi har gjort det jättebra. Vi är nykomlingar i serien och startade hela den här satsningen för bara några år sedan. Det går framåt hela tiden, vi tränar på bra och hanterar dom tuffa matcherna väldigt bra. Det kommer bli en intressant och rolig fortsättning på serien.

När Degerfors IF spelar är det målrikt. Ni har gjort nästflest mål (efter Hertzöga), men också släppt in nästflest mål i serien med en målskillnad på 26-18.

– I de flesta matcherna är vi offensivt balanserade, men när till exempel Hertzöga gör sex mål på oss så blir det givetvis omöjligt att vinna. Vi behöver skala ned målen emot oss litegrann, men det är också en balansgång. Vi har många spelare som är aggressiva och ettriga och vi vinner på att pressa mycket, men då står vi också högt och det blir en yta bakom oss som är ganska stor. De som klarar att spela sig ur vår press vinner på det, men än så länge tycker vi att möjligheterna framåt är större än riskerna bakåt. Vi kommer att trumma på med högt försvarsspel, säger Werner.

Det står nu klart att Degerfors lottades mot Västerås BK 30 i Svenska Cupen. Den matchen går av stapeln 7 september, kl 19, på Stora Valla. En inspirerande, men tuff uppgift för DIF.

– Västerås är en serie över oss och ett topplag i ettan. Det kommer att bli svårt – men samtidigt är det så det ska vara i Svenska Cupen.