Klar förlust trots stabil insats i Malmö

Trots att insatsen var betydligt starkare än den på Valla för drygt en månad sedan blev förlustsiffrorna ungefär lika stora när Degerfors under lördagseftermiddagen mötte Malmö FF på Eleda stadion.

Rödvitt stod upp bra under den första halvleken och bjöd på några småfarliga offensiva omställningar. Därför kändes MFF:s ledningsmål kanske lite extra olägligt där det kom strax innan halvtidsvilan. En frispark från Veljko Birmančević letade sig in vid Jeff Gals högra stolpe.

Även om Malmö allt som oftast var det bättre laget höll sig DIF länge kvar i matchen och efter 68 minuters spel smet inhopparen Sargon Abraham in i hemmalagets straffområde och lyckades sånär vinkla Anton Kraljs inspel i mål. Istället satte MFF 2-0 bara sekunder senare och någonstans där avgjordes matchen. Malik Abubakari gjorde ett mediokert försök till cykelspark men tilläts sedan behålla bollen varpå han fick till ett skickligt avslut.

I 88:e minuten drog Anders Christiansen in en drömfrispark i krysset och fastställde slutresultatet 3-0.

Inför matchen mot Malmö sa du att ni ”behöver göra allting bättre” jämfört med mötet på Valla. Nu gjorde ni inte allting bättre, men ni gjorde ganska många saker bättre. Vilka är de främsta sakerna ni förbättrade?

– Jag tycker att vi hade ett bättre försvarsspel. De skapade inte jättemycket på oss när vi låg i vårt samlade försvarsspel. Jag tycker även att vi hade ett bättre spel med boll. Över lag var det absolut en bra mycket bättre match än den vi gjorde mot Malmö på Valla. Så är det. Sedan gjorde vi inte saker och ting helt perfekt, för om vi hade gjort det hade vi säkert kunnat få med oss en poäng från den här matchen, säger tränare Andreas Holmberg.

På tal om att få med sig poäng var det ju en sekvens där Sargon Abraham fick till ett avslut precis utanför stolpen. Istället för 1-1 där kunde Malmö göra 2-0 i det efterföljande anfallet. Hur mycket grämer du dig över det nu i efterhand?

– Det är en av grejerna jag grämer mig över. Sedan grämer jag mig över att vi släppte in ett mål precis innan halvtidsvilan. Det är några matchavgörande situationer som gör att vi sitter här med noll poäng. Det är tungt. Man har inte råd med sådant mot Malmö. Vi behöver sätta våra lägen också. Vi hade ett jättebra läge att göra 1-0 genom en omställning tidigt i den första halvleken. Vi kom två mot en med Bertilsson och ”Abdo” Saidi.

Är det något ni kan göra inför matcherna framöver för att öka möjligheterna att ta vara på den här typen av chanser och matchavgörande situationer?

– Det är klart att vi behöver sätta våra lägen. När allt stämmer för oss sätter vi lägena. Sedan måste vi se till att inte släppa in billiga mål. Deras andra mål var lite väl enkelt, kan jag tycka. Över lag tycker jag dock att vi presterade ganska bra i en svår match. Det var inte perfekt men det var ganska bra. Det gäller bara att jobba vidare med förbättringar.

Nästa match för Rödvitts herrar spelas hemma i Degerfors. På lördag kommer Mjällby AIF till Stora Valla. Den matchen börjar klockan 15:00 och följs av att föreningens damer tar emot Malungs IF på samma arena.

Startelva och byten

Jeff Gal

Daniel Janevski – Sean Sabetkar – Sebastian Ohlsson

Gustav Granath – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Johan Bertilsson – Abdelrahman Saidi

Victor Edvardsen

59 minuter: Axel Lindahl ersatte Gustav Granath och Sargon Abraham ersatte Johan Bertilsson.

76 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Anton Kralj.

81 minuter: Villiam Dahlström ersatte Abdelrahman Saidi.