Klar förlust mot Hammarby: ”Måste börja göra det vi pratar om”

Det blev aldrig dramatiskt när poängen skulle delas ut mellan Degerfors IF och Hammarby på söndagseftermiddagen. Hammarby tog en klar 4-1-seger mot ett ojämnt Degerfors.

Men ett litet plåster på såret för DIF är att Elfsborg avgjorde sent borta mot Halmstad. Därmed är det fortfarande två poäng upp till säker mark för Degerfors.

– Det bästa som kunde hända oss med tanke på hur det såg ut för oss, säger Oliver Ekroth, lagkapten i Degerfors, som var besviken över resultatet och insatsen.

– Det är energifattigt där ute och alla vet vilken situation vi är i. Tiden börjar rinna ifrån oss. Nu är det bara att ladda om all energi och lämna allt vi har ute på planen i nästa match för att göra allt vi kan för att ta med oss tre poäng hemma mot Norrköping, säger Oliver Ekroth, lagkapten i Degerfors.

Efter 20 minuters spel tog Hammarby ledningen när Björn Paulsen nådde högst på en hörna och nickade in bollen mot första stolpen. Samme Paulsen ordnade sedan en straff när försvararen oväntat sicksackade sig igenom DIF-försvaret och revs ned. Astrit Selmani förvaltade straffen och Degerfors klev av till pausvila med ett tvåmålsunderläge.

Under säsongen har Degerfors haft förtvivlat svårt att komma igen från ett tidigt underläge och likaså den här gången. Istället var det Hammarby som gjorde ytterligare två baljor och även om Victor Edvardsen putsade till förlustsiffrorna i slutet var DIF inte nära Hammarby i den viktiga hemmamatchen.

Paulsens nickmål satte tonen på matchen.

– Jag tycker vi börjar ganska bra och det är en jämn fajt inledningsvis, men så slarvar vi bort på det en hörna och det blir en lång uppförsbacke. Vi går ned oss rejält efter det första målet, och det andra… Ja, vad ska man säga? Vi pratar om saker vi inte ska göra, och ändå så gör vi det. Efter 2-0 är det kört på något sätt, och trots att vi börjar andra ganska bra så är vi alldeles för klena i straffområdet och bollarna in är för dåliga.  Vi hade behövt lite flyt och lite mer noggrannhet i vårt spel, det är väl dom två sakerna man är mest besviken på.

Ni hamnar återigen ett i ett underläge och med tanke på årstiden, antar att det inte blir lättare att komma tillbaka då?

– Helt klart är det så. Planen håller ihop lite bättre i dag än mot Elfsborg och Blåvitt, men den är fortfarande i ett skick, att när det första målet görs så blir det väldigt tufft. Lagen är bra och kan spela på ledningar. Det är inte som i somras på en fin sommarplan, nu är det trögt och halkigt och första målet ger en jäkla energi. Det är så jäkla viktigt och jag tror bara det är mot Norrköping borta och Östersund hemma där vi kommit tillbaka och tagit poäng, säger Oliver Ekroth.

Vilka stenar kan ni vända på i avslutningen för att bryta trenden och undvika kvalplatsen?

– Försöka komma upp i mer energi. Det finns perioder som är ganska bra, men de måste bli lite fler och lite längre. Det känns som vi börjar halvlekarna bra och vaggas in i någon trygghet som gör att vi slutar ta det extra jobbet. Sen måste vi givetvis skapa fler och farligare målchanser och kunna försvara den egna boxen bättre. Vi ska kunna vara hetare i båda områdena än vad vi är, men då måste vi också börja göra det vi säger, säger Ekroth.

Startelvan:

Alfie Whiteman

Sean Sabetkar – Oliver Ekroth – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Abdelrahman Saidi – Victor Edvardsen – Nikola Djurdjic

Byten:

55’ – In: Johan Bertilsson. Ut: Abdelrahman Saidi.

59’ – In: Gustav Granath, Axel Lindahl, Villiam Dahlström. Ut: Nikola Djurdjic, Anton Kralj, Sean Sabetkar.

89’ – In: Sargon Abraham. Ut: Victor Edvardsen.

Publik: 3 798.