Kathlene Fernström klar för Degerfors IF

Degerfors IF har gjort klart med Kathlene Fernström inför säsongen 2022. Med en bra bit över 100 allsvenska matcher på meritlistan blir hon ett mycket välkommet tillskott i laget som snart ska ta sig an Division 1 Norra Götaland.

Kathlene Fernström är utbildad socionom och arbetar till vardags som kurator. Den meriterade 35-åringen har på senare år befunnit sig vid sidan av fotbollsplanen i form av ledare i Mallbackens IF, men väljer nu att göra comeback i den rödvita tröjan.

– Det är mycket tack vare Sarah Bergman som det blev Degerfors IF för mig. Jag hade inte tänkt att spela någon fotboll i år men så hörde hon av sig. Jag åkte hit och tränade och fick en jättego känsla av klubben, då kände jag att jag hoppar på och kör.

Vilka är dina styrkor som fotbollsspelare?

– Jag är brytningssäker och fysisk. Sedan har jag en bra uppspelsfot också.

Var har du spelat tidigare?

– Senast spelade jag i Kopparberg/Göteborg (numera BK Häcken) och innan det i Jitex BK. Jag har innan dess spelat i Mallbacken och QBIK också.

Vad tror du om säsongen 2022?

– Jag tror att det blir en rolig och tuff säsong i och med att de gör om serierna. Jag hoppas och tror att vi krigar på och klarar oss kvar i Division 1.

Sportchef Sarah ser mycket positivt på värvningen av Kathlene Fernström och är övertygad om att hon kommer att bidra med mycket i Degerfors IF.

– Hon är en fysisk, placeringssäker back som har en bra blick för spelet. Hon har bred erfarenhet och har spelat många år på elitnivå. Hon kommer att bidra med framför allt rutin och stabilitet. Vi är mycket glada att hon vill komma till oss, säger Sarah Bergman.

Varmt välkommen till Bruket, Kathlene Fernström!