Kalldusch för Degerfors IF

Degerfors IF förlorade lördagens bortamatch under eftermiddagen mot Mjällby AIF, det blev den andra raka förlusten för DIF och den andra raka segern för Mjällby. Huvudtränare Stefan Jacobsson summerar här eftermiddagens match…

Mjällby började ganska intensivt under de första fem minuterna och får en stolpträff på en frispark, men bortser man från det så tycker jag väl att första halvlek är helt okej från vår sida förutom att vi är för omständliga och inte tillräckligt distinkta i motståndarnas straffområde. Vi har väldigt mycket lägen som vi bör på något sätt kunna förvalta mycket bättre, men tyvärr så gör vi inte det. Vi visar på dålig kvalitet där och den andra halvleken är underkänd från vår sida tycker jag. Där är det kvalitetsbrister i allting och vad fotboll handlar om, vi har svårt att bygga upp anfallen och vi har svårt att komma till ordentliga avslut och vi hotar inte på något sätt vid frisparkslyft eller rena långa bollar vi hoppas bara att den hamnar bra, det är jag mycket besviken över. Vi är inte heller heta i duellerna och den andra halvleken bara rinner ifrån oss utan att vi skapar någonting. Vi har lite halvchanser som skulle, om man haft en jäkla tur kunnat bli något men det blir ingenting heller. Mjällby skapar väl egentligen inte mycket på oss heller, de har stolpträffen och så får de ett inlägg där vi inte är på plats, vi har inget press spel på den som slår inlägget och vi ligger lite fel i våra positioner när bollen kommer ner, ett alltför billigt mål som kommer när det bara är tre minuter kvar till halvtidsvilan och fram till dess så har vi hållit i taktpinnen så det blir lite som en kalldusch och sedan blir det uppförsbacke under andra halvlek och vi lyckas inte på något sätt att vända på steken, det fattas allt för mycket både i kvaliteten och attityd. Jag är riktigt missnöjd med andra halvlek. Vi får åka hem och fundera lite.

Tack för detta Stefan och vi kan bara konstatera att Degerfors IF får åka hem och bryta ihop och komma igen inför nästa möte som förhoppningsvis kommer att spelas på Stora Valla den 7 maj, då vi hälsar IK Brage välkomna. Under fredagen den 3 maj kommer Svenska Fotbollsförbundet och gör en ombesiktning av Valla.

Åsa Holmstrand