Jonas Östlund förstärker klubbens kommunikationsavdelning

Jonas Östlund, 36, förstärker Degerfors IF utanför planen. Den tidigare Värmlands Folkblad-journalisten kommer att jobba med klubbens egen nyhetsrapportering om representationslagen på herr- och damsidan.

Press- och kommunikationschef Victor Lundmark fortsätter med nyhetsbevakning och sociala medier, men kommer i och med avancemanget till allsvenskan behöva lägga mer tid på kontakten med tidningar, tv och radio vilket skapat behov av en extra resurs.

Jonas Östlund kommer att jobba med DIF vid sidan av sitt ordinarie arbete och är kontrakterad från herrallsvenskans start i april.

– Det här känns otroligt kul. Det ska bli spännande att följa Degerfors IF på så nära håll som jag kommer få göra nu. Jag är förväntansfull inför säsongen, säger Östlund.

Vad hoppas du kunna bidra med?

– Jag vill att fansen ska kunna följa klubben på ett bra sätt och då inte enbart genom lokal journalistik. Degerfors IF ska ha ett eget ”hem” där det går att följa laget. Jag tror det är jätteviktigt att man kan erbjuda supportrarna den servicen.

Vad har du för relation till klubben, historiskt sett?

– Då tänker jag främst på åren jag jobbade på tidning. Att jobba med Degerfors var bland det roligaste man kunde göra. Var det match på Stora Valla ville man gärna få uppdraget att åka och skriva om Degerfors. Det beror framför allt på att det finns något gemytligt och genuint med klubben. Man känner av traditionen som finns i föreningen. Den avspeglar sig i läktarkulturen, på planen, i människorna som finns runt föreningen… även när det gått tungt har föreningen haft något unikt att luta sig mot.

Karlstadsonen är en rutinerad skribent.

– Redan i ung ålder började jag skriva om sport hos Nya Wermlands-Tidningen. Sedan flyttade jag till Värmlands Folkblad och var där i totalt 13 år. Det har blivit mycket sportskrivande i mitt liv, säger han.

Press- och kommunikationschef Victor Lundmark:

– Rekryteringen av Jonas Östlund är jätteviktig för oss. När jag började jobba i klubben för drygt ett år sedan var vi ett mittenlag i superettan. De senaste månaderna har vi i rasande takt förvandlats till en av landets hetaste fotbollsklubbar. Det märks på arbetsbelastningen. Att vi får in en rutinerad och ytterst professionell journalist gör att vi kan fortsätta erbjuda våra supportrar aktuell information och spännande inblickar i DIF.