Johan Bertilsson månadens spelare i superettan – igen

Degerfors Idrottsförenings Johan Bertilsson är för andra gången den här säsongen månadens spelare i superettan. Han får priset för sina insatser i serien under september. Utöver äran vinner Bertilsson också 10 000 kronor som han får dela ut till valfri verksamhet med koppling till DIF.

Månadens spelare utses av en jury bestående av lagkaptenerna i superettan samt representanter från tidningar och tv.

– En bra månad. Kanske vår bästa. Fem matcher, fem vinster och många bra prestationer mot många tuffa motståndare. Vi var starka hela månaden, säger Johan Bertilsson.

Det är fjärde gången den här säsongen som utmärkelsen ”Månadens spelare” delas ut. Du har varit nominerad tre gånger, vunnit priset två gånger. Vad tänker du om det?

– Det är såklart roligt att det jag gör uppskattas och att man är med och bidrar i ett bra lag.

Vad är det framförallt du bidrar med?

– Jag tror att jag är ganska enkel att spela med. Sedan tar jag mig till farliga lägen, eller sätter medspelare i bra lägen, i sista tredjedelen.

Du kommer få dela ut 10 000 kronor till något klubben jobbar med. Senast du vann gick pengarna till parafotbollen och Suicide Zero. Har du hunnit fundera på vad du vill stötta den här gången?

– Jag ska höra med klubben var behovet är störst men spontant tänker jag på akademin eller damlaget.