Johan Bertilsson återvänder till klubben

En klubbprofil är tillbaka. Som en del av Erik Björndahls övergång till Örebro SK har Degerfors IF fått möjligheten att värva Johan Bertilsson. Det här blir den snart 32 år gamle mittfältarens tredje sejour i föreningen. Han har haft sportchef Patrik Werner som tränare och varit lagkamrat med nuvarande A-lagstränarna Andreas Holmberg och Tobias Solberg.

– Det känns roligt att komma hem till ”min” klubb. En förening jag har trivts väldigt bra i. Jag tror vi har goda möjligheter att uträtta något riktigt stort tillsammans och det är en av anledningarna till att jag valde att flytta hem nu, säger Johan Bertilsson.

Hovakillen Bertilsson kom som juniorlandslagsmeriterad 18-åring till Degerfors inför säsongen 2007. Han hade då spelat för Carlstad United sedan 2004. Under ett par tuffa år för Degerfors IF fick Bertilsson ojämnt med speltid, men under säsongen i Division 1 2009 lossnade det för västgöten. Med tio mål var han en av nyckelspelarna i det lag som tog DIF tillbaka till elitfotbollen. Efter en lysande vårsäsong i Superettan värvades sedan Bertilsson av Kalmar FF.

2013 lånade smålänningarna ut Johan Bertilsson till Degerfors. Det året lyckades han göra hela 16 mål under en säsong då DIF slutade fyra i serien. Klubbens hittills bästa placering i Superettan.

Utöver Degerfors och Kalmar har mittfältaren spelat för Jönköpings Södra IF, polska Zagłębie Lubin SA, Gefle IF (där han blev delad tvåa i Allsvenskans poängliga 2016), Östersunds FK, Dalkurd FF samt nu senast alltså för Örebro SK.

Kontraktet med Degerfors IF sträcker sig till och med säsongen 2022.

Patrik Werner, sportchef: ”Jag och Johan har hållit kontakten under alla år sedan han lämnade oss för Kalmar FF. Tanken har alltid varit att han skulle komma tillbaka till DIF när det blev tillfälle. Han är en mycket bra fotbollsspelare som kommer göra stor nytta för oss. Han gjorde verkligen avtryck när han var utlånad till oss 2013 och han är alltjämt en spelare som enligt mig håller allsvensk klass. Kul att Johan kommer hem.”

Andreas Holmberg, tränare: ”Eftersom jag har spelat tillsammans med Johan känner jag till honom mycket väl, både som spelare och som människa. Det är helt klart en fördel. Vi vet vad vi får. Det är en spelare som är otroligt skicklig i det offensiva spelet. Han kommer spetsa till vårt anfallsspel från någon av de offensiva positionerna. Han är dessutom en spelare som gör lagkamraterna bättre. Vi är jätteglada att han är tillbaka hos oss.”

***

Vill du se Johan Bertilsson spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.