Jesper Swedlund tar över P19-laget

Efter en konstig säsong som på grund av den rådande coronasituationen blev avbruten mitt under slutspelet tog Degerfors Idrottsförenings P19-lag klivet upp i P19-allsvenskan. Nu står det klart att laget där kommer ledas av Jesper Swedlund, 24.

Roger Werner, som lett laget under 2020 samtidigt som han varit hjälptränare i a-laget, kommer från och med nästa år jobba mer med a-laget som också det tog klivet upp till den högsta serien.

Swedlund kommer närmast från IF Karlstad Fotboll.

– Jag är väldigt glad över att vara här. Framförallt väldigt inspirerad, säger Jesper Swedlund.

Varför ville du komma till Degerfors IF?

– Av många anledningar. Jag känner att det är ett bra steg för egen del. En heltidstjänst lockar. Att få jobba med fotboll dygnet runt. Det finns många kunniga människor som jag kan lära mig av och som jag dagligen kan diskutera fotboll med här. Sedan vill jag hjälpa till med att få fram ännu fler ungdomar.

Ett intressant läge att ta över P19-laget. Nykomlingar i P19-allsvenskan, men också ett lag som generationsskiftar i den mån man kan tala om det i de här sammanhangen. Det är åtminstone fem ordinarie spelare som blir för gamla nästa år och således inte får vara med. Hur blir det att gå in med det laget i allsvenskan?

– Det är högsta serien så det är klart att det är spänt. Fokus kommer främst ligga på att utveckla spelarna så att de kan ta steget uppåt. Om vi vinner matcher är det bara en bonus. En prestation. Det är klart vi vill hålla oss kvar i P19-allsvenskan men det viktigaste är att vi tar steg som fotbollsspelare. Det känns bara roligt och nya spelare kommer bli tongivande.

Hur skulle du beskriva dig själv som ledare?

– Jag är väldigt driven och gillar att vara på planen. Instruerar mycket individuellt. Jag hoppas att jag är relativt tydlig med vad jag vill åt. Ambitiös. Sedan är det svårt att säga vad man har för styrkor och svagheter.

Kan du berätta lite kort om din fotbollsbakgrund?

– Jag kommer från Ljungskile och spelade i Oddevold under ungdomsåren. Har även spelat i Ljungskile och Stenungsund. Jag tog studenten från fotbollsgymnasiet i Göteborg 2015 och flyttade till Karlstad för att läsa idrottslärarprogrammet. Efter något halvår tog jag en paus från fotbollen för att endast fokusera på studierna och studentlivet. Det var svårt att vara borta från fotbollen så jag blev assisterande tränare i Carlstad Uniteds P19-lag. Året därpå tog jag över huvudansvaret. Under 2019 var jag fortsatt huvudtränare i P19 men jobbade också som assisterande i a-laget i division 1. Säsongen som gått var jag huvudtränare i Karlstad Fotbolls division 2-lag. Jag fick också känna på division 1 som interimtränare. Jag har genomfört alla tränarutbildningar upp till och med UEFA A.

Jesper Swedlund kommer även att jobba med fotbollsgymnasiet i Degerfors samt leda Rödvitts U21-lag (förutsatt att det kommer spelas U21-matcher under nästa år).

Föreningens akademichef Peter Palmqvist är mycket nöjd med rekryteringen.

– Vi fick ett stort gensvar på vår platsannons gällande ny akademitränare och det var många välutbildade och intressanta namn som visade sitt intresse. Att det blev Jesper som fick tjänsten är en kombination av flera faktorer. Dels för att vi hört mycket gott om honom i olika sammanhang, dels för att vi kunnat följa honom på nära håll de senaste åren då han gjort ett stort och bra arbete inom fotbollen i Karlstad, både på klubbnivå och inom skolan. Jag är helt säker på att Jesper kommer vara en tillgång för Degerfors IF, både som tränare i akademin och som spelarutvecklingsansvarig för ungdomslagen, säger Palmqvist.

Se en intervju med Jesper Swedlund nedan: