Janevski tvåmålsskytt när herrarna avancerade efter pyrrhusseger

Det var inte enkelt, det var inte utan uppoffringar och det var inte heller särskilt vackert. Men till slut hade Degerfors besegrat FC Stockholm Internazionale på Stadshagens IP i huvudstaden. Rödvitt är därmed klart för gruppspel i svenska cupen 2021.

– Det här var en lite krånglig match, måste jag säga. Det blir alltid tufft i cupen och så även idag. Vi mötte ett lag som gjorde det trångt och svårt för oss. Då behöver man spela på topp och det gjorde vi inte riktigt. Det viktigaste var dock att vi löste det till slut, säger tränare Andreas Holmberg.

Efter en tight första halvlek tog Degerfors ledningen direkt i början av den andra.

– Det var en fast situation där Daniel Janevski nickade bollen i mål, säger Holmberg.

Det kändes som att ni fick ett ganska tydligt övertag efter ledningsmålet. Hur upplevde du den delen av matchen?

– Jag upplevde det som att vi hade matchen under kontroll. Sedan blev Lindell skadad och vi behövde spela med tio man ett tag. Det blev lite krångligt och vi fick inte riktigt till det, men så är det ibland.

När det gäller skador fick ni göra ett tidigt byte då Joel Daniel fick en smäll på vristen. Erik Lindell vred till knäet. Vad vet du om hur allvarliga skadorna är?

– Egentligen inget. Man hoppas att det inte ska vara allvarligt. Vi ska försöka få dem undersökta så fort som möjligt. Skador är ju det man mest av allt vill slippa i den här sortens matcher.

FC Stockholm fick inte helt orättvist in ett kvitteringsmål med bara några minuter kvar av den ordinarie speltiden. Därefter pressade DIF hemmalaget mer och mer men utan att göra något mål. Matchen gick till förlängning.

Hur var förlängningen?

– Även den var lite krånglig. Det var en jobbig match. Vår bästa period i matchen var kanske efter deras 1-1-mål. Den första förlängningshalvan var jobbig. Jag tycker inte att vi fick till det alls. Vi spelade runt bollen mycket men kom inte till några lägen. FC Stockholm gjorde det trångt för oss och jag är imponerad av dem. Under den andra halvan tycker jag att vi till slut tryckte ner dem och då fick vi målet som blev så viktigt.

Daniel Janevski gjorde sitt andra mål för kvällen vilket innebar 1-2. Vad säger du om mittbackens plötsliga målform (tre mål på mindre än en vecka)?

– Det är jätteroligt för honom. Han börjar hota Villiam (Dahlström), Victor (Edvardsen) och ”Berra” (Johan Bertilsson) där framme nu. Nej, men det är jätteroligt att han får göra mål. Han jobbar hårt och har varit bra hela året så han är värd att få göra några baljor.

Med matchens sista spark fastställde sedan Christos Gravius slutresultatet till 1-3.

Om vi bortser från skadorna, som ju i sig är ett problem, blev det 120 minuters spel. Är det något som oroar dig med tanke på att det ganska snart är match i superettan igen?

– Det är klart att det inte är optimalt. Om vi fått välja skulle vi ha avgjort den här matchen redan efter den första halvleken, men så fungerar det inte. De här cupmatcherna är tuffa. Lagen man möter säljer sig dyrt, jobbar stenhårt. Bortsett från skadorna är jag ändå jäkligt nöjd eftersom vi gick vidare, säger Andreas Holmberg.

Startelva och byten

Jeff Gal

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Christoffer Wiktorsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Joel Daniel

Marcus Astvald – Ferhad Ayaz

José Segura Bonilla

27 minuter: Emil Portén ersatte Joel Daniel.

64 minuter: Gustav Granath ersatte Erik Lindell.

74 minuter: Victor Edvardsen ersatte Ferhad Ayaz.

Förlängning:

91 minuter: Villiam Dahlström ersatte José Segura Bonilla.