Jakten på trendbrottet fortsätter för DIF – nu mot Häcken

Jag är 18 år och i publiken på Stora Valla när Öster slår ut oss ur allsvenskan. På min dödsbädd lär jag fortfarande morra om att Jonas Granath borde ha bytts in.

Jag är 25 år och i publiken på Stora Valla när Solberg sparkar upp oss i superettan, euforin är total!

Jag är 29 år och i publiken på Grimsta IP när jag ser ett uselt Degerfors IF lämna superettan, känslan är mest att det var konstigt att laget hade chans att hänga kvar i den sista omgången.

Jag är 30 år och i publiken på Karlslunds IP när ett totaldominant Degerfors IF, med allt annat än kniven mot strupen, går upp i superettan mot ett lag som spelade för sin existens i serien.

Jag är 41 år och väldigt långt ifrån att vara i publiken när vi kravlar oss upp i allsvenskan. Eurforin är obefintlig, lättnaden total.

– Albert Hager Bernats

Degerfors förlorade förra helgen, borta mot Elfsborg (0-3) och nu väntar ännu ett formstarkt lag. På söndag kl 15 kommer Häcken på besök.

De var i förhandstipset en av guldaspiranterna, men började säsongen klent. Men efter ett tränarbyte (Andreas Alm ut och Per-Mathias Högmo in) har göteborgarna varvat upp rejält den senaste månaden och körde senast över Östersund med 5-0.

För DIF är det tvärtom. En bättre start, men sämre fortsättning.

Den senaste tidens poängskörd visar ett formsvagt lag – tycker du, Tobias Solberg, att det speglar er form och prestationer?

– Inte helt. Man får dels titta på vilka matcher det varit. Vi hade givetvis önskat oss tre poäng hemma mot Varberg och att vi tagit poäng mot Sirius. Mot Hammarby gör vi en bra prestation, men har lite stolpe ut. Malmö är bra, där är det inte mycket att orda om. Mot Elfsborg gör vi en bra prestation, men det brister lite och jämför man med oss så är Elfsborg bra i båda straffområdena, vilket vi inte är, säger Solberg och fortsätter:

– Det är bra och nyttiga matcher och man får verkligen se vad vi behöver jobba på för att kunna vara med och tävla ännu mer. Vi har haft några viktiga läropengar, sen är det tråkigt att psykologiskt hantera att poängen inte trillar in. Det är alltid roligare att spela fotboll när man vinner, men slår man ut över alla spelade omgångar tycker jag vi gjort det bra hittills. Känslan i gruppen är fortfarande väldigt bra.

Det kommer krävas en topprestation av DIF för slå Häcken på Stora Valla.

– Ja, men jag har goda förhoppningar. Hemma kan vi slå alla lag. Som alltid måste vi hantera försvarsspelet bra för att ge oss en väg in i matchen. Omställningsspelet kommer bli en viktig del och den som gör det bäst tror jag kommer vinna den här matchen. Där gäller det att vara noggrann och tydlig, men hitta en balans där man vågar spela och litar på varandra, säger Solberg.

Alfie Whiteman, från Tottenhams organisation, värvades som ersättare till Ismael Diawara, men mer papperexercis behöver göras innan britten är spelklar för DIF. Det innebär att Jeff Gal kommer att vakta buren mot Häcken. Som backup finns Karl Serrano Torstensson från det egna ledet.

– Jeff gjorde en jättefin match mot Norrköping och har hela tiden varit redo på att få chansen igen. Även om ”Ismo” varit förstavalet har det varit en tuff konkurrenssituation och Jeff har förutom att vara en bra och stöttande lagkamrat, hela tiden jobbat för att spela själv, säger Solberg.

Axel Lindahl kliver däremot in omgående i matchtruppen.

– Jättekul att ha Axel tillbaka. Vi får ge honom lite tid eftersom han inte spelat så många minuter i Norge, men han vet vilken fotboll Degerfors vill spela och har gjort stora avtryck här förut. Han kommer tillföra mycket.

Oliver Ekroth är en viktig pusselbit i DIF:s försvar, men är nu avstängd vilket tvingar tränarduon till att bilda en ny försvarslinje.

– Tråkigt att vår lagkapten missar matchen, men vi har killar som är redo och som tränat på bra. Det kommer bli en ändring, men den känner vi oss trygga med.

Matchtruppen i sin helhet:

Jeff Gal, Gustav Granath, Axel Lindahl, Daniel Janevski, Christos Gravius, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Adhavan Rajamohan, Karl Serrano Torstensson.