”Ismo” om allsvensk debut: ”När man tittar tillbaka har det egentligen aldrig varit realistiskt”

”Han debuterade i allsvenskan redan som 17-åring” är inte en helt ovanlig mening i den tid av inför-säsongsstarten-artiklar vi nu befinner oss i. I Degerfors IF finns däremot en mängd spelare som väntat ett halvt fotbollsliv på att få göra de där första minuterna i högsta serien. På måndag kommer flera av dem ta steget de väntat på väldigt, väldigt länge.

Ismael Diawara (vid spel mot AIK gör han allsvensk debut som 26-åring)

När började du drömma om att spela i allsvenskan?

– Jag har ett kompisgäng, vi är kanske 7-8 grabbar, som började drömma jäkligt tidigt. Det var redan i 6- eller 7-årsåldern. Vi snackade om att vi skulle bli proffs men då tänkte man ju att vid 27, som jag blir snart, skulle man spela i Serie A eller liknande. Men när vi var runt 15 tänkte vi alla på att spela i allsvenskan. Alla trodde stenhårt på det och kunde driva varandra.

– Sedan kommer jag ihåg en tränare i u-laget i Rynninge som sa att ”ni kommer aldrig bli proffs, annars skulle ni redan ha blivit det”. Det tog ganska hårt eftersom jag minns det än idag. Han kommer säkert läsa det här på något sätt.

Hur många i det här killgänget är proffs idag?

– Då var vi ganska duktiga för alla i det gänget var med i distriktslaget. Nu har vi en som spelar futsal-allsvenskan, så han lyckades åtminstone nå allsvenskan. Sedan är det en som jobbar som tränare för Zlatans sons lag i ”Bajen”.

När var första gången du kände att drömmen om allsvenskan var realistisk?

– Alltså, när man tittar tillbaka har det egentligen aldrig varit realistiskt. När man spelat division 2 eller varit i Rynninges u-lag i division 6, eller vad det var. Men på något sätt är man så pass dum i huvudet att man tror på det hela tiden, så jag har alltid trott på att jag ska spela allsvenskan och för mig har det nästa varit så att jag måste ta mig dit. Jag har inte känt att jag varit så jäkla bra på något annat än att stå i mål. För mig har det varit otroligt viktigt.

Nu är det sannolikt att det bli allsvensk debut på måndag. Du har haft lite tid på dig att tänka på hur det ska vara. Hur tror du att det kommer vara?

– Jag tror att det kommer vara nervöst för alla. För oss, för motståndarlag och för supportrar. Det kommer vara förväntansfullt, men det kommer bli extremt kul och vi får chansen att bevisa vad vi kan på den största scenen.

Erik Lindell (vid spel mot AIK gör han allsvensk debut som 25-åring)

När började du drömma om att spela i allsvenskan?

– Vid väldigt ung ålder, egentligen. Man gick med pappa och morfar till Parken i Norrköping och kollade på a-laget. Redan då föddes någonting i en. Sedan följde man allsvenskan både på plats och på Canal+, som det var på den tiden.

När var första gången du kände att spel i allsvenskan faktiskt fanns inom räckhåll?

– Först var det kanske när man blev uttagen till Halmstadläger när man var 15. När man började spela i Norrköpings pojkallsvenska och juniorallsvenska lag. Man jobbade sig uppåt och vissa i ens egen ålder fick chansen i a-laget ganska tidigt. Då tänkte man ju att det där kan jag också göra.

Det kan bli allsvensk debut för dig på måndag. Hur tror du att det kommer vara?

– På ett sätt kommer det vara jättehäftigt och roligt, men på ett sätt kommer det vara som vilken match som helst. Jag har ju suttit på bänken i Norrköping ett par matcher i allsvenskan så jag vet hur det är runtomkring. Då var det dessutom publik. Den pressen finns inte nu.